Do. 3 april 19 gr staal blauwe hemel oosten wind 4bft.

3 april 2025 - Gunzenhausen, Duitsland

We verlaten het mooie vestingstadje Rothenburg ob der Tauber. Naar beneden waar we al snel de doppelbrucke over de Tauber passeren.

Doppelbrucke bij Rothenburh ob der Tauber

Nu weer omhoog. Pats, even niet goed opgelet. Komen we na een 20 min klimmen er achter dat we fout zitten. Dus weer naar beneden. Daar de juist weg in. Een troost. Een prachtige onverharde route langs de Tauber. Dat we moeten klimmen weten we dus omhoog het Taubertal uit. Zo komen we na een uurtje klimmen bij Schönbrun. Hier ligt de waterscheiding. Achter ons gaat naar de Rijn. Voor ons naar de Donau.  Nu voelen we pas de stevige wind. Hier op de prachtige hoogvlakte.

Waarheen leidt de weg

Op deze hoogte blijven we vandaag de rest van de route. We nemen af en toe een pauze. Om even bij te komen van de harde wind. Bij Herrieden worden we welkom geheten door ooievaars. Zeker 20 nesten in en rond het stadje.

Brug en toren bij Herrieden

In bomen op daken enz. Een geklepper rondom. Hier moesten even zoeken om de juiste weg te vinden. De GPS was even de route kwijt.  Een herstart loste dat probleem snel op. We volgen nu de Altmuhl. Deze beek stroom nu met ons meenaar het oosten. We gaan dus "gemiddeld" naar beneden. De praktijk is wat anders we blijven op en neer gaan. We passeren het stadje Ornbau, met een mooie poort. 

Poortgebouw en brug

Als we door een bos fietsen staan er een heel veldje met Grote sneeuw roem.

Citroen vlinder op sneeuwroem

Een prachtig stinzenplantje. Die rijk bezocht werd door citroenvlinders en honingbijen. Daar neem ik de tijd voor, genieten en plaatjes maken. Ook de bosannemonen worden nu bevlogen door de bijen.

Honingbij op bosannemoon

De laatste stop is in Streudorf waar we op een terras  neer ploffen. Tijd voor koffie/thee en een stuk taart. Nog 12 km. Tot Gunzenhausen. Daar eenmaal aangekomen rijden we naar hotel Krone. Omdat die niet digitaal te boeken was, proberen we het direct. Nou en dat lukt. Een prachtige kamer met een ontbijt morgen. Voor een hele nette prijs.  Wat wil je nog meer.  Nu nog 202 km naar Regensburg. We beginnen morgen aan het laatste gps bestand. 

Foto’s

3 Reacties

  1. Jacklyn Koot:
    3 april 2025
    Wat een mooie rit weer nu lekker uitrusten. Goede reis binnenkort
  2. Sjaak Mes:
    4 april 2025
    Dankzij jullie blog ook weer een eindje meegereisd, maar wel zonder de last van wind, klimmen en de verkeerde weg inslaan. Weer een mooie rit geweest, dus. De foto's getuigen daarvan. Hopelijk vanmorgen vanmorgen weer lekker uitgerust de fiets opgestapt. Veel gezelligheid en groetjes.
  3. Mary Ann Hayman:
    7 april 2025
    Practicing reading the Dutch this morning. It helps me to remember words. Enjoy ! I do appreciate that I also get your blog in English.