Op zoek naar dino

6 oktober 2016 - Sucre, Bolivia

6 okt.
Kwart over 8 staan we gereed voor ons hotel. Een groene pajero komt voorrijden. We stappen in en de trip begint eerst even langs het bureau waar Scott en Sue al zijn, die moesten  nog betalen, en de lunchpaketten liggen daar op ons te wachten. Even later zijn we op weg naar de bovenrand van de krater van Maragua. Zo,n 35 km ten oosten van Sucre. De plaats heet Chapilla de Chataquilla.
Daar komen we om 10 uur aan, bij de plek waar ook een kapel staat en een herdenkings centrum voor een Boliviaanse vrijheids strijder, die ooit door de Spanjaarden is gevierendeeld. Wij lopen ongeveer 1000m naar beneden via een oud Inca pad. Het is bewolkt, de wolken hangen zelfs lager dan wij nu staan. Maar al snel prikt de zon er doorheen en wordt het een schitterende dag. Ik zie een herhaling van 7 jaar terug op de Inca trail in Peru. Het kan niet mooier. Incapad maragua krater
Deze schitterende wandeling duurt 2 uur, dus komen we 12 uur bij de jeep aan, die is rondgereden. In de jeep rijden we  ruim een uur verder de krater in. Denk nu niet dat het een grote afstand is, want de weg is zeer moeilijk begaanbaar. Max. Snelheid 15 km per uur. De weg stopt en de jeep wordt geparkeerd. Van hieruit gaan we te voet  verder naar de nederzetting Niñu Mayu een stevige stap van 3 kwartier. Daar liggen boven aan de kraterrand stukken leigesteente die zijn kaal geregend, met de voetafdrukken van 2 soorten dinosauriers. Een rij stappen van een vleeseter een dinosaurier rex en op meerdere plekken afdrukken van een planteneter een soort bronchosaurus. Een prachtig spoor van wat er 60 miljoen jaar terug hier liep. We lopen terug, veel klimmen maar na een klein uurtje zitten we in de jeep. De rit terug begint. DinostappenHet eerste stuk gaat over dezelfde weg als heen, maar dan omhoog, zeker 1500m. Over een haarspeldweg, waarbij we een prachtig zicht hebben over de krater. Dit is het stuk dat wij via het Inca pad hebben afgedaald, dus voor ons nieuw. Uiteindelijk komen we uit bij de eerder genoemde kapel. Daarna over dezelfde weg naar Sucre waar we half 6 terug zijn op het plaza 25 de mayo, het centrum. Gelijk maar ons avondeten genuttigd en terug gelopen naar ons verblijf. Onderweg op de markt even kaas en brood voor morgen gehaald. Behoorlijk uitgeteld zitten we nu op de bank. Scott en Sue zijn naar de bus terminal, kaartjes kopen om morgen terug naar Uyuni te gaan. Ze kopen ze ook gelijk voor ons. Wil haar knie is moe maar heeft het top gedaan. Mijn enkel is kl**ten. Ik hoop dat het morgen weer beter gaat. Op de fiets, dan gaat het zeker weer goed.

1. Petra:
    8 oktober 2016
    Het is fantastisch om jullie op deze manier te volgen. Mooie verhalen, prachtige foto's. Beterschap voor knie en enkel. Groet vanuit zonnig, comfortabel Sydney xx
  2. Willeke:
    8 oktober 2016
    groeten van ons, we lezen jullie verhalen met plezier.
  3. Lyanne:
    8 oktober 2016
    Ha Wil en Abe, ik geniet reuze van jullie reisverslag. En jullie nog meer van jullie reis zo t lezen. Een goede 5-daagse en hartelijke groeten, .