Naar San Lorenzo

29 oktober 2016 - Salta, Argentinië

29 okt. Sabado

Vandaag gaan we weer lekker op de fiets. 8 uur rijden we de straat uit richting San Fietsers bordLorenso, een toeristische attractie nabij Salta. Het dorp zelf is een soort bungalow wijk. We gaan door het dorp heen en dan omhoog. In 4 km klimmen we ongeveer 150m. Dan komen we bij ons uiteindelijke doel. Het is maar 14 km., daar hebben we ruim een uur over gedaan. De rivier en het bosgebied, een leuke omgeving waar we een Schaatsenrijdersstuk door de bijna droge bedding omhoog lopen. In de poelen water die er nog staan zien we honderden schaatsenrijders en schrijvertjes. Dat geeft wel aan dat het water schoon is. Als we terug zijn bij de fietsen, die we aan het begin van het wandelpad, bij een worst en kaas stalletje hadden gestald, kopen we gelijk vers broodbeleg. We maken nog een kop koffie en stappen weer op voor de terugreis.Sinasappel verkoper

Als we  de hoofdweg bereiken begint het klimmetje, de rest is nu naar beneden. Hier eten we op een bankje een broodje. Wil plundert nog even de moerbeiboom die hier staat. Het is niet de enige, ze staan gewoon langs de weg. Dankzij de navigatie op de telefoon rijden we feilloos terug naar het hostel. Rond half 2 zijn we terug. Daar hebben we lekker de douche voor ons vrij.

Nu willen we toch een auto huren voor een dag of 5. We krijgen een aanbieding via het hostel.

Wij vragen zelf ook nog op 2 plekken. De een was veel duurder de ander een ietsje goedkoper.

Ik denk dat we voor die van het hostel kiezen, daar heb ik het meeste vertrouwen in.

Morgen ga ik uitvlooien hoe de route gaat worden en kijk ik of de tablet als navigatie kan dienen zonder internetverbinding. Als het goed is moet dat kunnen.

Na de autoverhuurders zijn we op zoek geweest naar de overdekte markt. Wel gevonden maar het is siësta, dus dicht tot half 6. We lopen terug naar het centrale plein en vinden een plek op een terras. Een kop cappuccino en een glas vruchtensap gaat en best in. Nu is zo'n terras een wereld op zich. In het poosje dat we daar vertoeven, komen er allerlei figuren langs. Een samenvatting: een bedelaar, een schoenpoetser, een jongetje die sjaaltjes verkoopt, een vrouw die sokken aan biedt, een verkoopster van rozenkransen, twee verkopers met telefoon accessoires en uiteraard de obers die hier tussendoor hun werk moeten doen.

Het is dus een drukte van belang.

SchoenpoetserWe wandelen richting hostel, als ik door een schoenpoetser wordt aangesproken.  Hij biedt mij aan de hoge leren schoenen van mij mooi te maken voor 40 peso. € 2,40. Nou dat is hard nodig ook, ze zijn zo kaal als een luis en hartstikke smerig van al het stof. Hij gaat aan het werk en na 10 min. Zijn ze weer spik en span. Zo komen we uiteindelijk tegen 7 aan in ons hostel.

Nog een poosje rommelen, zoals dit verhaaltje schrijven en een boekje lezen. Dan is het alweer bedtijd. We gaan meestal vroeg onder de wol, nou ja, laken, het is hier lekker warm.

1. Ina:
    30 oktober 2016
    Wat is het toch fanastisch om zo jullie reis mee te beleven!
    ENJOY the trip!!
  2. Willeke:
    30 oktober 2016
    leuk zo'n druk plein, ik houd daarvan. Overigens de groeten van Wim en nog veel reisplezier