Pumamarca tot lagunes de Yala

25 oktober 2016 - Yala, Argentinië

23 okt. Domingo
Na een heerlijke nacht in het luxe hotel. Gaan we om 8 uur naar het ontbijt. Ook dat was op het zelfde niveau als de kamer, prima dus. Alleen het internet is een ramp. Elke paar minuten klapt het eruit. Omdat ik geen geld kon pinnen hier wil ik mijn banksaldo bazien en zonodig bijvullen. Volgen mij moet er voldoende opstaan maar de flappentap weigert. Op zowrl pas als card. Ik moet mijn poging opgeven, de banksite kan niet omgaan met deze slechte verbinding. Dus wissel ik maar euro,s om bij een lokaal wissel kantoortje. Ik moet m.l. het hotel betalen en dat is casch  50% goedkoper dan met de credit card. Tel uit je winst. Hier in Argentinë is een huizenhoge inflatie. Dus Wil hoedwat ze buiten de bank om kunnen ritselen, dat doen ze. Nu insmeren met zonnebrand en een stuk lopen. N.l. rond om de heuvel achter het dorp. Een fantastisch wandeling. Je kunt je geen voorstelling maken van de kleurenpracht die je hier in de bergen kunt zien.PURMAMARCA1 Een streling voor je ogen. We genieten er zo van dat we ,s middags de tocht nogmaals lopen. Er staat 1 uur voor, maar wij hebben meer dan 2 uur nodig. Heel vaak rondkijken zo mooi. Nadat we terug zijn in het dorp gaan we gelijk maar eten. Vanavond Purmanarca2inpakken zodat we morgen ochten bijtijds kunnen vertrekken. Als wee bij het hotel terug komen, zien we achter het gebouw de stofwolken opwaaien. De locale voetbalploeg speelt haar duel op het volledig kale veld. angs de lijn wordt er gebarbequed. Dat is hier wel een liefhebberij. Ik verwavcht wel dat de spelers na aflop dezeklf ekleur hebben als ghe vekl.

23 okt lunes

9 uur . Bepakt en gezakt stappen we op. Vandaag richting San Salvador de Jujuy.Haarspelden Yala Het wordt vermoedelijk een makkie lekker afdalen. Eerst 2 km naar het dal waar de Rio Grande doorheen stroomt en deze dan volgen tot SS de Jujuy. We stoppen regrlmatig voor wat drinken en eten en foto,s. De weg wordt wel steeds drukken dus het is oppassen voor malloten die obs geen ruimte geven, of die inhalen , ook daar waar het niet mag. Ze kijken niet zo krap. Na 54 km stasn we in Yala. Hier gaat er een weg de bergen in een lus van ruim km. We gaan omhoog van 1450m naar 2050 m.  Het eerste stuk mooie gladde weg. Na 5 km wordt het gravel en wat stijler. Op een goed moment lopen weg omhoog het is hier zeker 15% .  Op de fot zue de haarspeldbochten, nu niet naar beneden masr omhoog. Plots staat er een man voor me op de weg. Het blijkt de parkwachter te zijn van het gebied waar de meertjes in liggen waar wij naar onderweg zijn. Hij wil ons graag informatie geven over het gebied. Onderuit zijn rugzak duept hij 2 foldertjes met info en kaartjes op. We hebben nog een gesprekje, in het spaans, met hem. Zeggen goeden middag enbwrg is hij. Net zo onverwacht als hij er was. Wat bleek. Hij loopt n.l. niet via de weg maar over hele stijle doorsteek paadjes. Ja en die zijn voor ons onmogelijk met de fiets. Tegen 5 uur komen we boven bij laguna Rodeo.
Er staat een hotel dat gerenoveerd wordt. We vragen of onze tent op het grasveld mag staan. Uiteraard, de bouwvakkers zijn niet moeilijk. We kunnen ook de wc gebruiken en water tappen. Het pand is de hele nacht open, want ze slapen er zelf ook. Na het kampmaal lopen we nog even naar het meer. Maar keren snel om. De zon is al onder en dan valt de duisternis snel. 8 uur liggen we in onze slaapzak, die nu we erg warm is. Je merkt wel dat we 2000 m lager zitten dan in Bolivia. Een heerlijk vofelconcert, kikker gekwaak en andere natuurgeluiden zijn ons slaapliedje.

We zijn nu in San Salvadrt de Ujuy.

1. Willeke:
    25 oktober 2016
    Wel heel gaaf wat jullie zoal doen, top.