Trappen, Scharrelaar, Affodil, Gladiolen en de stad Cáceres.

11 april 2023 - Cáceres, Spanje

11 april.

Vanmorgen half 10 op de fiets. We hebben een rondritje gepland.  Zo,n 60 km over de Spaanse Dehesa, het platteland. Het is heerlijk zo'n 18 graden wel volop  zon. Via een gravel pad rijden we naar Cáceras. Al na een 3 tal km,s staat er een vogelaar met de kijker in de aanslag. Uiteraard zijn we nieuwsgierig. Hij wijst ons een Trap. De zwaarste vogel in Spanje die kan vliegen. We zien hem ook door de kijker. Maar veeeeel te ver weg om te fotograferen. Als we verder fietsen roept hij dat er net een overvliegt.

DSC_8519 grote trappen kl wm

Maar wat schetst onze verbazing, een paar minuten verder lopen er wel een stuk of 12 in het veld. Nu wel goed te zien. Ook stikt het hier van de kuifleeuweriken. Af en toe zien we een Hop. Het pad gaat nu omhoog, en wel stevig omhoog we lopen zelfs een stukje. Bijna boven hoor ik patrijzen. Als ik op onderzoek uit ga zien we er 2 wegrennen. Rode patrijzen, dit zijn andere dan in Holland. Op de top een korte koffie stop. Dan afdalen naar de stad. Net weer op weg zien we prachtige hoge witte bloemen naast de weg.

DSC_8529 witte affodil met honingbij kl wm  DSC_8535 wilde gladiool kl wm

Het blijken Witte Affodils te zijn, maar ook wilde gladiolen staan er tussen.  We komen in het verkeer terecht maar het is niet erg druk. We rijden naar de historische stad. Parkeren de fietsen bij het gemeente huis OID. en lopen een stukje door die hele oude stad. Boven ons is het een hels kabaal van de gierzwaluwen. Ja die zijn hier al een maand eer dan in Holland. Boven het witte huis op de foto zie er tientallen.

DSC_8543 Cáceres kl wm

Het blijft bij een stukje want mijn enkels zijn niet tegen al die hobbelkeien opgewassen. Als we bij de fietsen terug komen zet net een meneer zijn fiets neer. Hij blijkt de directeur van de VVV te zijn.  We maken een praatje, hij wijst ons op de nesten van de valken in de toren van de burcht. Ook belt hij voor mij naar een imker om daar een bezoekje te brengen en wat foto's te maken die ik in het blad van de Bijenhouders kan gebruiken (ik ben tenslotte daar beeld redacteur). Om 1 uur zou hij op ons wachten in de bar El siete roblar. (De 7 eiken).  Wij zijn op tijd maar om kwart voor 2 nog niemand gezien. We stappen maar weer op de fiets. Maken nog een rondje door het stadje en gaan dan richting van ons appartement. De hele ronde halen we vandaag toch niet meer. Morgen nieuwe kansen. Eerst een paar km. op het asfalt en dan schieten we het gravel pad weer op. Ook nu is het weer leuk. Er vliegt een hop weg en even laten een prachtige blauwe vogel ter grote van een ekster.

DSC_8550 scharrelaar kl wm

Thuis zoek ik het uit, het is een scharrelaar. We zien nu geen trap meer. Maar wel flink wat ooievaars die aan het azen zijn. Het is nu erg warm 27 a 28 graden. We gaan siesta houden. Wellicht vanavond nog een stukje fietsen.

1. Ina:
    12 april 2023
    Wat geweldig weer om jullie reis verslag te lezen!