Dwars door Normandie

20 april 2023 - Longues-sur-Mer, Frankrijk

20 april 14 graden zonnig harde noorden wind.

We vertrekken nog voor 9 uur. vanuit herberg de kurketrekker L'Auberge du Tire Bouchon. Dat klinkt in het Frans toch wel een stuk luxer. Het was een gewoon hotel waar veel zakenlui overnachten. Netjes en eenvoudig. Wij rijden vandaag eens allen binnen wegen. Ik weet dat gaat niet zo snel, maar we zien wel veel.

DSC_9407 Normandie kl wm  DSC_9408 Normandie kl wm  DSC_9413 normandie kl wm

Prachtige landschappen, koolzaadvelden, koeien onder de bloeiende fruitbomen, lange kaarsrecht wegen, maretakken, enz. Al met al een prachtige rit. In  totaal 300 km. Op zijn tijd een pauze voor koffie of een broodje. Wel goed plannen i.v.m. laden. Op het platteland staan er weinig laadpunten, althans "snelle laadpunten" In de dorpjes vindt je wel standaard paaltjes maar dat schiet niet op. Ook vandaag, geven we weer instructie hoe de palen werken net als gisteren. Beide chaufeurs rijden net in een EV, en kregen de paal niet op gang. Maar die stap zijn wij nu wel voorbij, dus helpen we elkaar. 4 uur rijden we het erf op van de B&B. De tuinman stuurde ons eerst nog een uurtje weg want ze waren niet thuis. Maar op het moment dat we wilden wegrijden komen Maryse et Jean-Pierre van de B&B in Longues-sur-Mer ook weer thuis. Het is wat ouder, heel aardig koppel. We worden naar onze kamer gebracht.  Om te eten stappen we op de Fiets en rijden we naar beneden, ong. 5 km. Waar we in Bassin bij de haven uitkomen. Hier kijken we wat rond en eten in een klein zaakje. De meeste zijn dicht of gaan pas 8 uur vanavond open. Daar wachten we niet op. Daarna bekijken we de binnen haven die d.m.v.

DSC_9415 sluisdeur Bassin kl wmEen zware sluisdeur is afgesloten van zee en ook nog volwater staat. Voor de deur, zeekant, staat het water zeker 3 a 4 meter lager want het is eb. Het wordt tijd om terug te fietsen naar de B&B 4 km berg op.DSC_9433 orchidee kl wm

Onderweg zien we een heel veel orchideeën in de berm van de weg. Zo het zit er op vandaag nu op, nu nog een poosje luieren. Morgen nieuwe dingen beleven.

1. Henk en Renske:
    21 april 2023
    Wij vandaag lekker gefietst bij Vlissingen Middelburg, caches gezocht en gevonden.