Salamanca

9 april 2023 - Salamanca, Spanje

Paaszondag 9-april

Vandaag zijn we de hele dag in Salamanca. We gaan na het ontbijt tijdig naar de binnenstad. 10 min fietsen. Het is super stil in de straatjes van de stad. Als we bij Vera Cruz kerk komen staan daar wat dranghekken een behoorlijk aantal politie agenten en een handvol toeschouwers. Van hieruit moet de Paas processie starten om 10.15 uur. Er verzamelen kinderen met kruisjes, versierd met buxus takken.

DSC_8235 processie 4

Muziek corpsen komen ook hierheen en een met rode anjers versierd, reusachtig kruis dat met 6 man gedragen wordt. Lieverlee gaat er wat gebeuren, de eerste deelnemers in mooie pijen stellen zich op. Tegen 11 uur gaat de stoet op pad. Langzaam schrijdend, veel stoppend gaan ze voor ons langs. De eerste schrijn met een geopende glazen doodskist en diverse figuren daarop.

Processie 1

Waaronder een Jezus figuur wordt gesjouwd door 2 x 14 mensen. Een groep kinderen erachter en dan het eerste muziekkorps.

Trompettist

Zo gaat dit nog een keer met de tweede schrijn. De zwarte madonna, gedragen door 2 x 13 dames.

Processie 2 Processie 3

De andere twee schrijnen gaan de andere straat in en lopen dus een andere route. We zijn nu als bijna 2 uur hierbij aanwezig. Nu is het hier voorbij. we fietsen via diverse kleine straatjes, de hoofd straten staan ondertussen vol met de optocht en nu heel veel publiek.

Vlak bij het plein waar we gisteren waren kunnen we nog een keer genieten. Een deel komt hier langs.

ooievaar

Boven ons hoofd klepperen de ooievaars op hun nest.

Overal in de stad hoor je de trommels of de muziek. Wij bezoeken nu eerst kerk en klooster van San Esteban. Het is binnen heerlijk koel en stil.

DSC_8384 slechtvalk kl wm

Boven de binnenplaats vliegt een stelletje slechtvalken en op de kerk tellen we meer dan tien ooievaars nesten met diverse jongen.

Als we langs de grote basiliek lopen, staan daar nu alle deelnemers met de schrijnen. We gaan terug want je kunt er nu over de hoofden lopen. Als we langs Museo Casa de Lis komen (Jugendstil museum), moeten we naar binnen.

DSC_8396 Casa de Lis kl wm

Allereerst een schitterend Jugendstil gebouw en een prachtige collectie.  We vertalen Salamanca via een romeinse brug en landen langs de rivier bij een koffiehuis aan.

DSC_8399 brug Salamanca kl wm

Dan terug naar het hotel. vanavond gaan we wel weer even de stad in voor een maaltijd. We zijn moe maar voldaan. Het werd vanmiddag ook wel behoorlijk warm. Dik boven de 25 graden.

DJI_0334 salamanca kl wm

Deze schitterende belevenis deel ik nu maar gelijk op deze mooie paasdag. Dan kunnen jullie er ook van mee genieten. Morgen verder.