We zijn onderweg.

8 april 2023 - Salamanca, Spanje

Om 8 uur rijden we weg. Prachtig weer. Nevel over de polder. Viadepist bij Bergstoep verlaten we de Krimpenerwaard. Met een uur zijn we in België.  Nog een uur verder en we zijn in Frankrijk. Even voorbij Lille is het koffie pauze. Bij een laadstation waar we alleen staan houden we de stop.

Fastned Ook hier staan we alleen.

Vlak voor Parijs laden we een beetje bij. Ik verwacht dat het in die stad wel druk is en heb geen zin om daar naar een station te zoeken. Inderdaad we sukkelen over de periferique door Parijs. Daarna gaat het crescendo, heerlijk rustig op de tolweg. Overalkoolzaadvelden in bloei, bomen en planten in bloei prachtig.

Vlak bij Tours

Even voor Tours houden we een stop, laden en wat eten. Ik boek een vakantiehuisje voor een nacht buiten Tours. Mooi gelegen heerlijk rustig.

We worden gewekt met vogelzang, een koekoek hiren we, een specht timmert er ook op los. Vanmorgen rijden we na een heerlijke nacht om 8.30 weg.  De auto is bijna vol. 333 km naar Bordeaux.

Bij Saints zijn we bijna leeg. Hier zijn niet veel laadplekken. In Saints is een Tesla laadplek, bij een winkelcentrum.

Tesla station Saintes

Ook hier staan we alleen.  Wil maakt koffie en ik zet de campingstoeltjes neer. Lekker in de zon. Daar zitten we nu. De auto stekkert, wij koffie en ik schrijf dit verhaaltje.

Door naar het zuiden. Bij Bordeaux gaan we de 65 op nar Toulouse, een stukje maar.

Bij Langon laden we weer bij een Tesla station. Ruim genoeg om naar neef Rene te komen. We komen rond 4 uur aan in Presac sur de Adour. Als we voor hun huis stoppen komt Rene gelijk naar buiten. We rijden het hek binnen en steken vrijwel gelijk de stekker in het stopcontact. Ze wonen in een heel oud pand dat ze heel mooi aan het renoveren zijn. Veronique en Marco zijn nog hard aan het werk. Beide achter de pc. We hebben daar een heel gezellige avond, eten lekker buiten. We horen een boomklever en een hop.

Goede vrijdag 7 april. Half negen schrikken we wakker. We hebben geslapen als een os.

Na het ontbijt laat de de drone even de omgeving verkennen.

Huis Rene Veronique en Marco

Marco wilde ook graag wat foto,s van hun huis. Hij had nog oude drone foto,s van 5 jaar terug. Leuk om de vooruitgsng te zien. Half elf rijden we weer weg. Via binnenwegetjes richting Pau. In Morlaas eten we plate du jour. De dagmaaltijd die heel veel werklui komen eten. Soep, entree, hoofdgerecht toetje en koffie. Datvalles slechts €16.00. Na een stukje tolweg  weer de route national naat St Jean. Pied de port. Een knooppunt voorde pelgrimstocht nasr Santiago. Nu de Pyreneeën over naar Pamplona. Hier zien we gieren, zwaluwen, arondkelken, irisen ect. 4 uur stop ik bij de grens om het rood wit bord, dat in Spanje verplicht is op de fietsen te binden. In Pamplona is her weer laden, ook een Tesla station in een parkeergarage. Wij eten hier lekker in de zon. Ik boek een slaap plekje bij een auberge in een heel klein dorp. We hennen allebei het onder bed op de zaal. S Avonds is om half 9 een kruisegings processie.  Wij staan bij de kerk als de stoet er aan komt.

Paasprocessie Torres del Rio 4  Paasprocessie Torres del Rio in de kerk

Een groep mannen in het wit met maskers en Jezus in een paars gewaad.

Paasprocessie Torres del Rio 2

In de kerk is een korte plechtigheid.  De groep verkaat de kerk.

Paasprocessie Torres del Rio 3

Jezus aan een touw draagt een kruis waarop een steeds geslagen wordt. Ook een beeld van Maria wordt meegedragen.

Paasprocessie Torres del Rio

Deze stoet loopt nu langzaam en zingend door alle straatjes van het dorp. 10 uur moet het stil zijn en gaat de deur dicht.

Zaterdag 8 april

Om 7 uur zijn we uit bed. We vertrekken kort daarna. Even voorbij Logroñjo ontbijten we met koffie. Nu door naar Burgos. Wil ziet een wolf en ik een vos en een Europese kanarie.  De camino met zijn vele wandelaars zien we links of rechts lopen. Honderden. Nog net geen file. Nu zitten we in Burgos net de stekker in de auto. We hebben een slaapplek geboekt in Salamanca.  Nu de A62 op naar Salamanca, onderweg nog een koffie stop. Hier staan toevallig laadpalen, maar ze werken niet.

Landschap nabij Pollos

Om half 4 zijn we bij ons hotel, deze keer. We blijven hier 2 nachten en vieren Pasen in Salamanca. De auto staat te laden 500 m verderop bij de Brico (Gamma in Holland) wij gaan op de fiets de oude stad in. Een prachtige stad. Rond 5 uur zou er een processie zijn op Place de amar.

Place de amar salamanca

Helaas niets gezien. Dan maar vast e.e.a bekijken. En wat eten. Jabon di iberico of zwarte ham. Heerlijk. Een locale lekkernij. We pakken nog een pintje op een terras het is 25 graden hier. Wil uiteraard thee. Dan wordt het tijd om terug te fietsen naar het hotel. Nu eerst mijn verhaal afmaken.  Ik wil jullie niet langer laten wachten.  Morgen  heerlijk lummelen hier in Salamanca en er is een grote paas processie. Dat moet een evenement zijn hier.

1. Mieke Docter:
    8 april 2023
    Mooie Pasen en goede reis!
  2. P.r. Hoek:
    Genieten!!!
    Fijne paasdagen.
  3. Wim Verhoog:
    8 april 2023
    Fijne dagen en leuk om te lezen
  4. Cathy:
    9 april 2023
    Happy Easter! Have a nice trip.
  5. Henk en Renske:
    9 april 2023
    Wat een heerlijk te lezen verslag weer. Geniet van jullie avontuur. Voor ons voorlopig geen electrische auto want met caravan er achter zal dat niet verstandig zijn. Dan komen we nooit op de plaats van bestemming vermoed ik, haha.
  6. Sytske:
    9 april 2023
    Buona Pasqua en fijne dagen!!
  7. Joosje Horstink:
    9 april 2023
    Fijne paasdagen en mooie reis, ik geniet mee!
  8. E.C Verstoep:
    9 april 2023
    deksels abe en wil wat een mooi verslag geniet er van
  9. Lenie:
    9 april 2023
    Het begin van jullie reis klinkt alweer goed. Leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen.
    Fijne vakantie!
  10. Anneke de Vries:
    9 april 2023
    Heerlijk om je verslag te lezen, geniet er maar van.