Rondje op de fiets voltooien.

13 april 2023 - Cáceres, Spanje

Ja dinsdag zijn we op de fiets gestapt om een ronde van ruim 60 km te rijden. Dat liep anders. Dinsdag ruim 30 km gedaan Caceres was echt te mooi om verder te rijden. Dus terug. Gisteren naar de andere kant vertrokken. Geen steden, geen dorpen, Alleen Dehesas.

DSC_8739 ooievaarsnest op rots kl wm

Maar zo mooi. We moesten ook een omweg nemen, dus ook maar weer doorgestoken naar ons appartement. Maar vandaag zijn we vastbesloten de rest te doen. We gaan vroeg weg richting Caceres. Dat zandpad kennen we al.

DSC_8679 grpote trap vliegend kl wm

Toch stoppen we weer om naar een groepje grote trappen te kijken. Wat zijn die ook machtig mooi. Wil, wil ook graag nog meer van Caceras zien. Dat kan we gaan toch de stad door voor de rest van de route. Uiteindelijk rijden we om 12 uur dc stad weer uit. Over een verschrikkelijk hobbelig zandpad. We slingeren door het gebied. Links en recht grote bolders van zandsteen in het veld. Sommige vanonder helemaal weggesleten door wind en zand. Dan komen we opeens langs een veld waar hele grote vierkante blokkenliggen.

DSC_8742 natuursteen groeve

Het is net of een reus zijn blokkendoos heeft leeggegooid. Het bleek een verlaten steengroeve te zijn. Een heel gek gezicht. We komen nu ook weer bij villa ooievaar van gisteren. Hier een korte stop natuurlijk. Bijeters kijken en een heerlijk madarijntje eten. Zodra we nu een weg kruisen slaan we die in terug naar het appartement.

DSC_8780 julio 4

We moeten n.l. om 5 uur bij Julio zijn, de bareigenaar om de hoek die ook imker is. Hij heeft 300 kasten staan in de regio.  We gaan met hem mee naar een paar van die kasten. Foto's maken en een interviewtje. Voor het bijenblad, hoop ik. Het is eigenlijk een heel droevig verhaal, Hij is  in een paar jaar van 600 naar 300 kasten gegaan. Droogte en predatie door bijeneters (die door de droogte geen andere insecten vinden) hebben zijn bestand gehalveerd. Ook de kasten die we bekijken zijn er slecht aan toe. Hier zit ook al geen honing in. Veel te droog.

Uiteindelijk hebben we dus de hele ronde gefietst. Morgen gaan we verkassen. Vermoedelijk naar Pinofraqueado een dorpje in het noorden van de provincie.