Voerså naar Skagen. Zonnig weinig wind zo. 20 gr. 72 km.

2 september 2022 - Skagen, Denemarken

We zijn wat lui vanmorgen. Het ontbijt is pas om 8 uur beschikbaar. Het is prachtig weer windstil. Tegenover onze kamer staat een hele haag van Japanse duizenknoop, een exoot die men in Holland liefst volledig uitroeit.

Bij in japanse duizendblad

Toch is het een mooie plant, waarin het gonst van de bijen en andere insecten. Ik geniet er toch maar van. Als we ontbeten hebben vertrekken we gelijk, de fietsen waren n.l. al opgepakt. Ik wilde opgeladen schrijven, maar dat past niet bij onze bio fietsen. Na een klein uurtje zijn we in Sæby een mooi plaatsje met winkels. Tijd om vers brood in te slaan.  De route is vlak, glad en gaat langs mooie gebieden. Rechts zien we regelmatig de zee, links weilanden, heide, bossen, heuvels. Langs de weg zijn er hier regelmatig pauze plekken met bankjes en een keurig toilet. Daar kunnen ze bij ons nog van leren. Wij slingeren soms langs de (auto)weg soms door de uitgestrekte velden en duin richting noord. Het rolt vandaag super. Nu een windje schuin van achter. Dus 22 km per uur is heel gewoon. Soms vliegen er wat patrijzen uit de berm op. Even voor Hulsig ligt er een adder op het fietspad. Dat moet op de foto.

Adder

Daarna het dier de berm ik gestuurd. Het zou jammer zijn als die wordt platgereden. Na Hulsig verlaten we het fietspad en gaan we het duingebied in.

Bloeiende heide bij Skagen

Wellicht beter het heidegebied. Prachtig nu deze in bloei staat. Wel een gek beeld. Klik op de foto voor een groter beeld.

Heide met boten Skagen

Voorgrond duin en heide, in de verte de oceaanstomers op zee.

Abe bij Skagen

Het is pas 2.30 uur als we in Skagen komen. Het hostel is voor in de stad. Dus na 200m gevonden. We hebben er toch al 72 km opzitten. Ook de temperatuur is vandaag goed 20 graden. Wat hebben we nog meer te wensen, top. We gaan bij het hostel in de zon zitten, maken koffie en wachten tot we kunnen inchecken.  Om 3 uur gaan ze open. We blijven hier 2 nachten.  We krijgen een prima kamer, onze lakenzak kan weer dienst doen. Wil doet een klein wasje, is wel nodig want langer dan 2 dagen kun je een fiets broek niet gebruiken. Het zoute zweet gaat dan echt je huid te lijf. Ik fiets even naar een supermarkt voor wat fruit en een biertje.  Wil is in de keuken het avondmaal aan het klaarmaken. Dat is zo fijn van het Vendrehjem, (vreemdelingenhuis). Bij ons in Nederland zijn dat de jeugdherbergen. Weinig jeugd maar wel,fietsers en natuurliefhebbers. Hier kun je alles zelf regelen. Vanavond gaan we de verzande kerk bekijken. Dat is ong. 2 km van hier. Het moet een kerk zijn die in door het duin is opgeslokt. Morgen de tourist uithangen.

1. Jacklyn:
    2 september 2022
    Een verzande kerk, interessant en nog nooit gezien of van gehoord. Ben benieuwd. Het ziet er prachtig uit bij jullie. Fijne dagen en kilometers!
  2. Sytske:
    3 september 2022
    Veel plezier samen en geniet.
    Lieve groeten van ons allen uit Croazia!
  3. Henk en Renske:
    3 september 2022
    Wat een leuk verslag weer met mooie foto's. Wij genieten vanuit Frankrijk met jullie mee. Groetjes Henk en Renske