Een dagje Skagen.

3 september 2022 - Skagen, Denemarken

Gisteravond zijn we naar de verzande kerk gefietst. Een paar km van ons hostel. In de duinen staat een kerktoren die een flink stuk door het zand is verzwolgen. Het schip van de kerk is reeds lang geleden gesloopt maar de toren moest toch dienst blijven doen als baken voor de scheepvaart.

Verzande kerk Verzande kerk2

Al in 1837 is hij daarom wit geschilderd. Wel een vreemd gezicht. Het lijkt een beetje op de kerktoren dit in de Rechensee staat op de grens van Italië en Oostenrijk. Vanmorgen maakten we als snel contact met Ursula. Een duitse dame van in de 50 uit Duisburg. Zij heeft de kamer naast de onze. Ze is 2 weken langs de Deense kust gelopen. Eigenlijk de route die we 2 jaar terug gefietst hebben. Ze is een gezellige klep. Even na 10 uur zijn we op de fiets gestapt om naar het puntje van Denemarken te rijden. Ong. 5 km. Het laatse stuk van 3 km moesten we lopen.

Het noordelijkste puntje van Denemarken.

Nou dat geloof ik wel. Vanaf een duin zien we het puntje, maar ook de vele touristen.  Wat we wel zien zijn 2 adders die voor onze voeten weg kruipen. Ook hebben we een mooi uitzicht. Links, voor en rechts de zee. Rond om ons duin met bloemen.

Duinviooltje

Prachtig hier lekker een poosje gezeten in een duinpan.  Terug gefietst en de haven bekeken.  Skagen is een mooi plaatsje, vooral de gele huisjes met de rode dakpannen, die aan de randen zijn vast gelegd met specie.

Huis in Skagen

Bovendien hebben ze dat nog eens wit geverfd. Langs het hostel wat spullen gedroped. Verder door naar de westkant.  Naar Høyen. Hier is het erg mooi en geen touristen.  Alleen locale mensen. De eidereenden zwemen op zee. Stern en meeuwen heerlijk dat is genieten. Tegen 3 zijn we terug. Nu tijd voor een douche. Dan de vaste klusjes, zoals schrijven end. Als snel is Ursula er ook en wordt er weer stevig gekletst. Wil gaat nu eten koken boven in de gezamenlijke keuken. Vanavond gaan we gedrieen naar de toren. Ik zag net dat er heel veel zonactiviteit is. Misschien een klein kansje op noorderlicht.  Anders toch een leuk uitje.

1. Ursula Sieg:
    3 september 2022
    I am so proud to be part of the day stories:-))) . You are doing well and go on to discover places, landscapes, people, sky, stars, satellites, ISS, Sternschnuppen, Bollerwagen....
    Take care and don' t forget : there was green light next to Lyra and men just lose water instead of kilogramms.
    All the best Ursula 🍀❤️