Götenburg -Varberg 100 km. Wisselend bewolkt. 18 gr wind 4.

14 september 2022 - Varberg, Zweden

Vroeg op, even na half 8 rijden we weg. Het is prima fietsweer. De zon schijnt meestal wel en er staat een stevige wind. Voor dat we op de route zitten moeten we flink klimmen tussen de flats van Götenburg. Maar na een kwartiertje rijden we door het park naar het zuiden. In tegenstelling tot nu toe is het hier druk met fietsers.  Tientallen komen we tegen. Na een uurtje keert de rust weer terug. Wat een rot herrie in zo,n stad. Dat is iets waar ik wel nooit meer aan zal wennen. Trouwen ik wil er niet aan wennen.  Maar je wordt er wel hondsmoe van. Nu weer lekker langs de zee of door het buitengebied.

Bonte kraaien

Het is hier veel vlakker dan boven Götenburg.  Daardoor kunnen we lekker doorrijden.

Middeleeuws huis

In Köngsbacka stoppen we bij een heel oud huisje. Wat uit 1600 stamt. Het was tot 1908 bewoond. Daarna gebruikt als brouwerij. Nu heeft de historische vereniging het naar de rand van het park verplaatst. Wij bekijken het en drinken een kop koffie. Met het middaguur zijn we in Fjärås, met de rug tegen de kerk zitten we in de luwte en in de zon onze boterhammen te eten. Dan gaan we weer dalen en komen door een natuurgebied. Kort daarna rijden we langs een helling met vele stenen die rechtop staan. Het is een viking begraafplaats uit het jaar 1000.

Viking begraafplaats

Na ong 85 km kregen we weer honger. We stoppen langs het fietspad. Al snel zag ik in de verte 2 grote vogels. Door de kijker bleken het zeearenden te zijn. Ze kwamen op de harde wind steeds dichterbij, tot recht boven ons. Wat een mooi gezicht. Deze vogels hebben een spanwijdte van 2.10 m.

Zeearenden

Op 90 km is en camping met hutjes. Maar verder is alles dicht. Geen restaurant en geen winkel. Dus ook voor ons geen eten. We rijden maar door, nog 10 km naar Varberg. Daar in het Vendrehjem is er wel plaats in de herberg. Om de hoek een Coop voor de boodschappen. Zo zitten we nu moe na 100 km. In ons verblijf. Wel veel mooier dan dat van gisteren.