Van Emden naar Nordersweiburg.

10 september 2020 - Jade, Duitsland

Woensdag 9 sept.
Een vroeg vertrek. Kwart over 8. Het weer is donker. Zwaar bewolkt en een harde zw wind. We besluiten de route aan te passen. We steken schuin door naar het noordoosten.  Anders moeten we eerst 15 km tegen wind naar het westen door een minder aantrekkelijk industie gebied en daarna een stuk noord langs de kust. Bij een soort kasteelboerderij in Groothusen

Kerk Grothusen

houden we koffiepauze.  Wij komen nu veel beter uit en hebben maar een paar km tegenwind. Voor Greetsiel komen we aan de kust weer op de "normale" route. Nu rijden we vooral aan de binnenzijde van de zeedijk voor de wind  NO waards. Na Greetsiel kiezen we voor de alternatieve route langs de kwelders. Die loopt buitendijks over een soort landbouwweg. Hele stukken laveren we tussen schapen en/of schapenmest door. Het begint te regenen maar het is prachtig. Op de kwelders staan de zeeasters in bloei. Nu eerst nog een paar km. werken maar  dan de beloning rugwind en wel 25 a 30 km/h. Zo fluiten we verder. Bij Norddeich houden we een stop. Het middagmaal roept. Vandaag schnitzel met friet, lekker. We hebben er al ruim 50 km. opzitten. Verder maar nog steeds lichte regen. Alleen als je sneller rijd dan de wind voel je er niets van. Met zo,n 28 km/h suizen we over de dijk. Links de zee, rechts schapen. Km. Na km. Half 4 tijd om een slaapplasts te zoeken. In Neu Harlingersiel informeren we bij de Vvv. alles vol, ook verder op. Hij adviseerd landinwaarts te rijden. 20 km verder is wel plek. We hebben er al 95 km opzitten. Dat zien we niet zitten. Ik ga zelf rondbellen. Bingo de eerste de beste. Een hotel in Harlesiel 8 km verderop. Met deze snelheid zijn we er zo. Het is 4 uur als we bij het hotel aankomen. Nu 6 uur zien we de zon ook in onze kamer. Morgen wordt het beter weer.
Aanvankelijk droog verder de hele rit lichte regen. Harde zw wind. 25 km/h 18 graden 102 km.

Don. 10 sept
Na een uitstekend ontbijt stappen we met een zonnetje voor ons op ons stalen ros. 200 m. en we zijn weer op de fiets route. Niet dat die heilig is we maken regelmatig een eigen variant of een doorsteekje. Nu nog 7 km langs de noord kust voor de wind, dan langs Hooksiel een toeristen plek. Incl. kermis, circus,  reuzenrad ect.

Strandstoelen

Vlug door naar Willemshafen. Hier wat omleidingen wegens werk aan de dijk. Klokslag 12 uur zijn we in Willemshafen. Niet in het centrum maar aan het zuiderstrand. Hier is het na 50 km tijd voor een boterham, die we op een bankje in de zon nuttigen. Ervaring van gister rijker gaan we ook gelijk bellen voor een slaapplek. Die hebben we snel gevonden 30 km verder bij een cafe pension langs de route. To,n dieck heet het cafe.

To,n Diek

Een nette eenvoudige plek. Wel vroeg eten wat om 6 uur gaat de zaak dicht. Wij bewaken hier vannacht 't fort. Morgen staat ons ontbijt klaar in de koelkast. We kunnen dan gewoon vroeg weg. Dat moet ook wel, want we hebben al gereserveerd  voor morgennacht. Ivm het weekeinde. Wel wat ver weg, maar daarover meer in het volgende verhaal. Nu gaan we de dijk even over en een kijkje nemen op de kwelder. Het wordt hoog water en dan zijn de vogels dichtbij. Hopen er veel te zien.

Zonsondegamg

Half bewolkt-zonnig matige wind 20 km/h 18 graden. Droog
Heerlijke fietsdag gehad 82 km.

1. Heleen van wijnen:
    10 september 2020
    Wat leuk om te lezen! Ik volg jullie weer hoor, een hele goede reis met veel genietmomenten!