Noorderschweiburg naar Gluckstadt.

12 september 2020 - Glückstadt, Duitsland

Vrij. 11 sept.
Vroeg op, het wordt een stevige dag. Maar dan begint het. De waardin zou ons ontbijt klaar zetten. Niets dus. Wil zoek wat bij elkaar in de keuken. Bakt een eitje met tomaat. Helaas geen brood te vinden. Ons eigen roggebrood dan maar. Wel hebben thee en koffie. Ik loop naar het schuurtje om de fietsen te pakken. Potjandorie, het cijferslot weigert in alle toonaarden. Hij ging gisterenavond ook al wat moeilijk dicht. Wat nu. Ik zie een paar stukken steen, die moeten de oplossing brengen. 5 min. sla ik ze op elkaar, met de stalen kabel er tussen. Bingo hij is door. De fietsen zijn bevrijd. Zo de tassen erop deur dicht en op weg. Alle ellende komt in tweeën. Een van onze bidons is binnen blijven staan. Jammer we gaan door. Na 27 km rijden we Tossens binnen. Bij de super markt koop ik een fles water en brood. Langzaan komt er een waterig zonnetje door. Het blijft fris. Zo rijden we verder. Bij Blexen gaan we de pont op. We varen over de Weser naar Bremerhafen. Hier houden we middagpauze. We zijn net weer op weg als Wil een mooie bidon ziet liggen. Zo dat is dus ook weer opgelost. Nu een klein uur door het havengebied. Links en rechts groote schepen. Duizenden ingepakte auto,s klaar om te verschepen. De loopt nu over een oude zeedijk, op het land tussen de weg en de nieuwe dijk lopen 4 reeën. Gisteren liepen of beter renden er 2 wezels voor ons uit, genieten is dat voor ons. Nu nog een stuk noord waarts naar ons slaapadres. Een B&B langs de route in Cappel-Neufeld. Het heet het Roompotje.

Het roompotje

Waar we voor een gesloten deur staan. We gaan zitten op het bankje naast de deur. 10 min. later komt een oudere dame aan. Ze had nog snel wat inkopen gedaan voor ons ontbijt. Als ik wil gaan staan stort ik met Wil samen door, (wat later bleek een verrot) bankje heen. Niets bezeerd gelukkig. We worden meer dan vriendelijk ontvangen. Ze maakt zelfszelfs voor ons een avond maaltje. Een pizza. Nu uitrusten van een lange dag.
Eerst bewolkt later meer zon. Zuid west windje meest in de rug. 17 graden. 86 km.

Za. 12 sept.
Het ontbijt. We worden in een soort muzeumkamer gezet. Vol, voller, volst met kasten, schilderijen, borduurwerkjes aan de muur. Echt ver over de top. Het uitgebreide ontbijt stond op een laatste vrije rand van de tafel. Het smaakte goed en was voldoende. 10 over 8 verlaten we de B&B. We rijden noordwaarts richting Cuxhaven. Het is donker weer. We besluiten om de route wat aan te passen en zo die stad links te laten liggen.

Dikke Bertha

We komen net ten zuiden bij de vuurtoren, de dikke bertha, weer aan de kust, of beter de monding van de Elbe. Al snel zien we een paar mooie banken met windscherm. Het is ondertussen flink winderig geworden. Wij vallen neer en willen koffie maken. Een man met een pet op, komt zitgeld innen, €1,80 pp. Sorry daar beginnen we niet aan. Een stukje verder staan ook bankjes die zijn gratis. De overkant van de Elbe kunnen we hier nog niet zien. Wel de reusachtige containerschepen en een onderzeeer die voorbij voeren.

Elbe monding Vliegers bij oterndorf

Weer een paar km verder zien we in de lucht honderden vliegers bij Otterndorf. Nog een kort stuk langs de kust en we slaan af landinwaarts. Hier rijden we naar het zuidoosten. Eerst volgens de route, maar na 10 km volgen we onze eigen weg. We willen Hamburg omzijlen. Dat kan door ten noorden van die stad met de veerboot over te steken. Naar Glūckstadt. Bij de steiger aangekomen zijn we net te laat. Maar er varen 4 boten en duurt het niet lang. Het is zeker 4 km water wat we oversteken. 20 min. varen. We zijn kwart over 3 al in het pension dat ik heb gereserveerd. We settelen ons daar en lopen daarna de stad in. Even wat kopen voor het ontbijt van morgen, vers fruit en daarna op het marktplein een avond maal.

Kerk Gluckstadt

Dat laatste nuttigen we bij de Ratskeller. Heerlijk een flinker schnitzel met een nog lekkerder sausje. Nu zitten we in het pension en schrijven de dag van ons af.
Eerst bewolkt later meer zon, onder het avondeten een bui. Stevige zuid westen wind meest in de rug. 17 graden. 78 km.

1. Lenie:
    13 september 2020
    Mooie verhalen! Zitgeld voor een bankje dat gaat het niet worden. Gelukkig leverde dat andere, verrotte bankje geen problemen op.
  2. Caroline:
    13 september 2020
    Geweldige reis. Ik hoop dat jullie ervan blijven genieten, zoals jullie het tot nu toe gedaan hebben. De zwaluwen zijn van de week begonnen aan hun lange tocht naar het zuiden
  3. Caroline:
    13 september 2020
    Geweldige tocht tot nu toe. Ik hoop dat jullie ervan blijven genieten genieten. De zwaluwen zijn van de week begonnen met hun lange tocht naar het zuiden.