Langs de Noordzee. Vrouwenparochie - Nieuwe Schans

7 september 2020 - Bad Nieuweschans, Nederland

Noordzee route. 2020
Zon.6 sept.
Het 10 voor 9 als we het erf afrijden. Op naar Friesland volgens de navigatie 201 km. via de afsluitdijk. Kwart over 11 rijden we bij nicht Veronica in Vrouweparochie het erf op. We worden ontvangen met koffie. De auto blijft hier staan. Het is een paar km. vanaf hier en we zitten op de route.

Kerkje Wierum

Bij Oudebiltzyl. We werden hier getracteerd op een regenbuitje. Even schuilen maar. We volgen nu de zeedijk langs plaatsjes als Blije,

Moddergat

Moddergat en Lauwersoog.

Zeedijk met schapen

We slingeren tussen de schapen door, die hier met vele langs en op de dijk lopen. Zo komen om half 6 in Vierhuizen aan. Het eerste huis is ons slaap plek. Een vrienden op de fiets adres. Super netjes. Met uitzicht over de polder die in 1929 nog waddenzee was.
Afstand 57 km. Temp 18 gr. Een bui. Wind mee. Half bewolkt.
Prima als eerste dag. Het was genieten.

Ma. 7 sept.
We worden wakker met een prachtig uitzicht. De polder achter de dijk, die we vanuit de slaapkamer zien, was in 1929 nog waddenzee.  Ons ontbijt staat in de keuken, zekfbediening, prima. Om half 9 zijn we zover dat we vertrekken. Ons doel, Bad Nieuwe Schans. Het is zwaar bewolkt, weinig wind maar droog. Zo rijden we door het wijdse Groningse landschap. Wat een ruimte. Op de landerijen is er veel activiteit. De aardappelen worden gerooid.

Aardappelrooier

Als we even staan te kijken bij zo,n rijdend kasteel, komt de boer naar ons toe. Ja, ja, dat kost wat. Die machine kost wel 3,5 ton. Na een praatje rijden we verder. Door kleine dorpjes als Pieterburen, het startpunt van het Pieterpad, Warfum waar we een broodje eten, Spijk en langs de zeedijk naar Delfzijl. Zo komen we langs een plaatsje genaamd Hogerige Wolf.

Hongerige Wolf Bord bij Hongerige Wolf

Nou dat klopt wij voelen ons hetzelfde. We maken een kop chocomelk van het laatste hete water en een reep. Nu een paar stukken tegen de wind in en het laatste stuk voor de wind. Het is half 5 als we Bad Nieuwe Schans binnen rijden. We houden een stop naast de Coop voor een patatje. Na 5 kunnen we terecht bij ons slaap plek. Weer bij vrienden van de fiets in Bad Nieuwe Schans.
Afstand 95 km Temp. 18 gr harde zw wind. Af en toe zon meestal zwaar bewolkt.  Een schitterende tocht door het weidse Groningse landschap.

Landschap Oost Groningen

Een heel mooi stuk Nederland.

1. Erna:
    8 september 2020
    Mooi reisweer met die prachtige luchten. Veel fijne fietskilometers!
  2. Joosje Horstink:
    8 september 2020
    Veel fietsplezier wil en Abe!