Naar de Lofoten

29 januari 2019 - Svolvær, Noorwegen

29 jan. 2019

Vroeg op. Het is slecht weer in Nederland. Dus al je dan naar Schiphol gaat, duurt dat altijd langer dan gewenst. We nemen een uur extra. Ja hoor we komen dus veel te vroeg aan. Om kwart voor 8 lopen we de hal binnen. Bijna 3 uur voor vertrek. Ook dat is wat later. Maar dat geeft niet. Op Gadermoen bij Oslo moeten we toch wachten tot tegen vier uur voor we verder gaan. Oslo licht er mooi wit bij.

Oslo airport.

Een flink pak sneeuw op de landingsbaan. Na dat het vliegtuig ontijst is stijgen we op. Kwart voor 6 zijn we op Evernes. Wil wacht op de bagage en ik regel de auto. Een Toyota yaris. Een automaat met spikes. Nu gaan we naar Svolvear. 167 km. We rijden over een mooie witte ijsplaat. Verdwalen is moeilijk er is maar 1 weg, met aan beide zijden een meter sneeuw.

We vliegen de avond in.

We zien verder niet zo veel het is stik donker. We doen er bijna 3 uur over. In Svolvear hebben we snel ons huisje gevonden. Prachtig aan de waterkant met uitzicht over de haven.  Nog even wat drinken en naar bed, reizen is altijd vermoeiend, zeker zo,n rit over een ijsweg, waar je af en toe de auto voelt glijden. Welterusten.

30 jan.

We zijn rond 8 uit de veren. Buiten is het nog donker. De zon komt pas 19.34 uur op. We hebben nog een stuk roggebrood en krentenbrood als ontbijt. Lekker, straks gaan we inkopen doen. Eerst lopen we naar de andere kant van het eilandje waarop we zitten.

Uitzicht vanuit de rorbur.

Daar zien we de zon straks opkomen en er staan reusachtige rekken met stokvis. Een snoepwinkel voor me om te fotograferen. Bij een rek zijn ze bezig met de gedroogde koppen. Die gooien ze op een vrachtauto. De vissen hangen 2 aan 2 over de stokken.

Kabeljauw koppen

Nu even de boodschappen, tevens kopen we sneeuwkettingen voor onze schoenen. Wil lag vanmorgen al snel onderuit, vandaar, we willen geen blessures. Na de middag rijden we naar Henningsvear, 15 km naar het ZW. Nu zien we de omgeving in het roze zonlicht.

De avond valt om 15.00 uur

De zon staat laag boven de kim en geeft de hele dag licht als of het avond of ochtend zon is. Het is genieten. We is het koud -5 en een harde wind. Maar helder. Nu terug is ons vissershuisje. Wil is nu visstiks aan het bakken. Dus dat wordt lekker Noors eten.

1. Henk en Renske:
    29 januari 2019
    Dank dat we weer mogen meegenieten.
  2. Lenie:
    29 januari 2019
    Fijne vakantie! Leuk om weer mee te kunnen kijken!
  3. Geerhard:
    29 januari 2019
    We gaan jullie reis weer volgen hoor, fijne vakantie.
    Anja en Geerhard.
  4. Joke:
    29 januari 2019
    Geniet er lekker van samen!
  5. Alida Van Rijn:
    30 januari 2019
    Het is weer genieten, prachtig mooi zo te zien, groeten van Wim en Ada en Willeke en Marleen
  6. Nicolette Molenaar:
    30 januari 2019
    fijne vakantie bij ons is het ook koud we hadden minus 16 vannacht en buiten de zon is het dus koud maar in de zon kan de temperatuur uit de wind dan weer 29 graden zijn. Heerlijk vind ik dat. Hoe is het met het licht valt het mee?