30 en 31 jan. Op de Lofoten noorderlicht enz.

31 januari 2019 - Svolvær, Noorwegen

Mijn eerste trip is weer naar de rekken met vis, die op 10 min van ons huisje staan. Het is prachtig weer een paar graden onder 0. Onderweg zie ik de zon opkomen 9.30 uur. Na een uurtje ga ik terug. We eten vroeg en stappen in de auto. De rit gaat naar Laukvik. Een dorp aan de noord kust 38 km rijden. Hier gaan we vanavond naar een noorderlicht lezing. Maar dan is het donker en zien we niets van de omgeving. Uiteindelijk maken we een hele rit. Fantastisch mooi. Aangekomen bij polarlight center, waren we veel te vroeg. We zijn toen weer naar de kust gereden. Mooi uitzicht over zee naar het noorden.

De bergen van de Lofoten

We eten ons brood en als het echt helemaal donker is, zet ik mijn camera op het statief en maak wat foto,s van de indrukwekkende sterren pracht. Maar als ik de foto bekijk zie ik daar een groene band op. NOORDERLICHT. Ja de camera is gevoeliger dan het oog.

PSX_20190131_164845-1280x854

Als snel wordt deze sterker.

Aurora1 -1280x854

Het is nu tijd om baar de lezing te gaan. We komen binnen en worden in het Nedetlands ontvangen. De eigenaren zijn Rob en Therese, een hollands stel dat hier al jaren woont en dit centrum runnen. Rob is de techneut die diverse meetinstumenten gemaakt heeft. Daarmee kan hij een goede voorspelling doen. Theresa maakt vooral de foto,s.

Tijdens de avond zien we op een scherm de grafiek oplopen. Het sein om naar buiten te gaan. Het is volgens Rob naar heel weini maar we zien een paar mooie bogen in het noorden.

Auriea2 -1280x854

De activiteit is vanavond erg laag, maar we zien mooi licht. Morgen en vrijdag wordt het veel sterker maar komen er ook wolken. We wachten af.  Even na middernacht zijn we terug en kruipen we in bed.

31 jan.

Vanmorgen uitgeslapen. Als we tijdens het ontbijt naar buiten kijken zien we de zee arenden zitten en ook vliegen, die komen op de foto.

Zeearenden -1280x1815

Daarna op weg naar het zuid westen. Onderweg even boodschappen gedaan en getankt. Wat een zuinig autotje is die Yaris.

Haukland beach 1280x840

Onderweg stoppen we vaak voor foto,s. We gaan van de hoofdweg af en rijden dan via de kustweg, veel mooier. Het gaat niet snel over de sneeuwwegen. Uiteindelijk draaien we om 14.30 om en rijden terug. Om 3 uur gaat de zon onder. Dus rijden we het grootste stuk in de schemering, die wel 2uur duurt, terug.

Het is nu bijna 18.00 uur we ons avond maal op. Ik krijg net een sms van het polar light center. Er is activiteit. Gister kp waarde 1 nu 5 dus we gaan zo weer op pad. Alleen hopen dat de wolken geen spelbreker worden.

Wellicht morgen meer.

Als je de foto aanklikt krijg je nog wat ingo.

1. Mieke Docter:
    Mooi hoor!
  2. Henk en Renske:
    31 januari 2019
    Prachtig dat Noorderlicht. Wij vandaag sneeuw en mistfoto's gemaakt Leersumse veld.
  3. An:
    Gewéldig Abe!!
    Hopelijk zien jullie nóg meer Noorderlicht!
    Groetjes aan Wil!
  4. Erna:
    31 januari 2019
    Prachtig! Wat goede start van jullie reis!
  5. Kitty:
    1 februari 2019
    Hi Wil en Abe; fantastisch begin van 2019! Niet depri worden van het donker hoor, goede reis en groet uit Gouda, Kitty en Wil
  6. Els kwink:
    1 februari 2019
    Wat een prachtige reisen weer schitterende foto`s.