2 feb. De dag nadat.

2 februari 2019 - Svolvær, Noorwegen

Gisteren, nadat we terug waren van de zeearenden tocht, zijn we naar t huisje gegaan een poosje nagenieten. Ik kom erachter dat ik een lensdop kwijt ben. Ik denk dat ik hem in het pak dat ik op de boot aanhad heb laten zitten. Nou morgen maar even vragen. Het is om 17.00 uur al weer donker. Als we even later zitten te eten zien we de lucht achter de berg groen kleuren.

Aurora bij de vusrekken

We eten verder met het licht uit. Wat een ervaring dineren onder het noorderlicht. Na ons maal, in de kleren en naar buiten. Prachtige gordijnen slingeren boven door de lucht. Wel allemaal groen. We lopen naar de visdroog rekken. Prachtig is het. Een uurtje later is het bijna weg. Wij gaan weer terug. Rond 10 uur kijken we nog even maar de lucht is helder. Geen aurora. Hier zeggen ze dat aurora een vrouw is, ze trekt haar eigen plan😉. We kruipen in bed. Als Wil drie kwartier later weer kijkt is ze aan alle kanten in de lucht te zien. Rap de klamotten aan en naar buiten. We krijgen een schouwspel waarvoor je in geen enkel theater terecht kan. De hele lucht beweegd .  Plots verschijnen er ook rode randen. Dit is veel zeldzamer dan het groen.

Mevrouw Aurora

Die rode kleur onstaat op 80 km hoogte de groene op 50 km. En alleen maar als de zonnewind een bepaalde snelheid heeft. Tegen middernacht sluit het theater. Weg is het net zo snel als het kwam.  Het is ook niet meer terug geweest. Vandaag. 2 feb. Ik kom wat rottig uit bed, keelpijn en wat gammel. We blijven in huis. Wel even eten kopen en jawel mijn lensdop terug vinden.

Brug over het Gimøyfjord

Het waait hard, het huisje kraakt. Na de middag gaan we toch maar op weg. Doel Gimsøy waar een mooi kerkje staat.

Kerkje van Gimøy

Het is een van de foto hotpots. De route erheen is al prachtig. Langs het fjord. Het kerkje staat aan zee op een heel desolate plek. De sneeuw raast  door de wind rond het kerkje. Het is maar -2 op de thermomenter, het voelt als -10. Watb en mooie plek.

Huis bij Hovsund

Toch denk ik dat ik mooiere foto,s heb van andere plaatsen dan zie z.g. hotspots.

Zonsondergang 15.15 uur

Als we terug rijden zie we net de zon onder de wolken door, vuurrood in zee zakken het is 15.15 uur.

We zitten nu thuis het is 16.35 uur en stik donker. De storm loeit om het huis, de zee klotst onder ons huis. Noorderlicht zien we vannacht niet. Het is zwaar gewolkt. Maar toch weer een prachtige dag achter de rug. Vanavond bijtijds in bed, dan ben morgen weer de oude, hoop ik.

Ps de kayak tocht voor morgen hebben we maar afgezegd. Niet lekker, storm en een watertemp van 1 graad is geen goede combinatie.

1. Joke:
    3 februari 2019
    Lieve Wil en Abe, het is bijna niet te geloven dat jullie dit werkelijk zien, zo mooi is het! Echt prachtig. Ben benieuwd naar all jullie foto's.
  2. Lenie:
    3 februari 2019
    Wat een bijzondere ervaring! Super!