9 juni zonnig en 23 gr. Marburg - Wismar 28 km.

9 juni 2024 - Staufenberg, Duitsland

Als we in Marburg vertrekken is het half 10. De Lahn stroomt hier met ong 6 km /h.

Klaar voor vertrek

Vandaag zijn het 28 km. Op zich is dat goed te doen. Maar deze etappe heeft 5 stuwen in de rivier. Die moeten gepasseerd worden de eerst 4 door over dragen van de boot. Alleen er zijn geen steigers o.i.d.  Al na een paar km. Gaan we door een ondiepte met gevolg dat ik met de boot vast loop op een flinke kei. De boot loopt een flinke beschadiging op. Gelukkig net niet lek. Bij de eerst overdracht plak ik het met duckttape af. Zo, tijdelijk opgelost. De omgeving is prachtig. De eerste overdracht bij Steinmūhle.

De stuw bij Roth

Is heel lastig en kost veel tijd en kracht. Ook de volgende zijn lastig. Daar moet kano tussen de bomen door het water in.

Instappenna de stuw van Nehműle

Het is wel zo dat we dan bij zo'n punt gelijk pauze houden. Koffie of broodje prima. In de middag varen we een bever voorbij. Die zwom langs ons heen met een tak in de bek. We zien ijsvogels. Rode wouwen en nog veel meer. Langs de oever is het een concert van vogels.

Weidebeekjuffer vaart mee

Maar door al die stuwen schieten we slecht op. De laatst stuw kunnen we via een goot passeren. We laten de boot aan een touw op de stroming door een betonnen goot glijden. De boden is voorzien van borstels zodat de bodem van de boten niet beschadigd wordt. Tussen al die stuwen in passeren we nog veel stroomversnellingen.

Medevaarders op de Lahn

Als met al een zware maar hele mooie dag. Tegen half 7 komen we aan bij de kanoclub in Wismar. Waar we op een mooi veld ons kamp opslaan. Moe maar voldaan. Wil weet nog een lekker maaltje te maken. Ik denk dat we vroeg de slaapzak in schuiven.

1. Renske en Henk:
    9 juni 2024
    Slaap lekker na al die vermoeienissen maar prachtige tocht. Groet Henk en Renske
  2. Wim Verhoog:
    9 juni 2024
    Leuk en mooie foto’s
  3. Izaäk (Sjaak) Mes:
    10 juni 2024
    Leuk om jullie zo te volgen. Jammer van de schade, maar dat komt wel weer goed, denk ik.
    Fijne dag vandag.
  4. Bergers:
    14 juni 2024
    Dus dat is niet alleen motorijden
    Je moet ook de roeikunsten beheersen. Tof.

Jouw reactie