Assisi - Rome.

9 april 2019 - Rome, Italië

7 april Assisi -Acquasparta 62 km. 13 graden wisselend bewolkt.

De dag begint prachtig, we zien af en toe de zon en het is droog. We rijden Assisi uit.

Assisi

Een klein wegje naar beneden het brede dal in. Een prachtig uitzicht op de stad achter ons en mooie wolken luchten rondom.

Grote aantallen (gier)zwaluwen op trek naar het noorden.

Als we wat verder langs het riviertje de Timido rijden vliegen er duizenden zoniet tien duizenden zwaluwen boven ons. Meest gierzwaluws naar ook, boeren, huis en oeverzwaluws. Dat moet de trek naar het noorden zijn. Niet te geloven, zoveel. Na Bastardo gaan we weer omhoog. Niet super steil 4 a 5% maar wel lang. We hebben prachtig uitzicht. Er volgt een behoorlijk lange afdaling. We zijn nat bezweet boven gekomen. Dat maakt dat we koud worden tijdens de afdaling. In Massa Martana stoppen we bij een koffie bar. Al snel krijgen we een andere fietser aan tafel. Matheus uit Zwitserland. Hij fietst van Sicilië naar huis. Altijd leuk een praatje met collegaas. Hij tip ons. Een heel oud klein kerkje langs de route. Santa Maria in Patano een paar km. verder. Daar is een fresco met de zeldzame afbeelding van Maria die Jezus de borst geeft.

Fresco voedende Maria

Het is inderdaad een heel mooi kerkje. Heel sober met prachtige fresco,s. We rijden nog 10 km verder, om in Acquasparta een slaap plek te zoeken. Weer zo,n oud dorp. Met wat hulp van een stel tieners, vinden we een B&B. Morgen verder, het begint dan met flink klimmen en daar hebben we nu geen zin meer

Maandag 8 april Acquasparta - Civita Castellana 77 km 16 graden half bewolkt.

Vertrokken na een heerlijk ontbijt. Wat een goed B&B hebben we gehad. De route begint rustig omhoog. Eigenlijk de hele dag gaan we op en neer. Meestal rystig klimmend. We volgen een bergrug zodat we mooie uitzichten naar beide kanten hebben. De eerst plaats die we langs komen is Amelia.

De stad Amélia

Een vestingstad boven op een  berg. We rijden er onderlangs 15 km verder, weer zo,n mooie vesting Orte. We komen in een wat ander gebied. De druiven zijn weg. Wel nog olijfbomen maar uitgestrekte boomgaarden met hazelnoot struiken. Het wordt ook wat armoediger hier. We eindigen in Civita Castellana. Een stad kangs een diepe kloof. Er armoedig veel lege winkels. Zelfs het gemeente huis is een afgebladderd gebouw.

Dinsdag 9 april Naar Rome! 59 km 20 graden zonnig

Het is vandaag de laatste etappe naar Rome. We hebben gisteravond al een betaalbaar appartementje kunnen boeken voor 3 nachten. Ongveer 4 km van het centrum. Het is goed koud vanmorgen. We beginnen met een stuk dalen. 35 km/h berg af. Onze vingers tintelen. De route lijkt veel op die van gisteren. We gaan steeds op en neer. Geen mooie dorpen en stadjes. We uitzichten. Hazelnoot gaarden en af en toe vee. Schapen en koeien,

Koeien

mooie beesten met prachtige hoorns. Vlak voor het laatste topje bij Sarcofano staan langs de weg een veldje vol met orchdeen. 2 soorten.

Orchidee langs de weg

De weg die we heel de morgen volgen is druk. Er wordt hard gereden. De meeste auto,s houden wel rekening met ons. Een enkeling rijd de vouwen uit onze broek. Die Italianen rijden best grote nieuwe auto,s. Of als het een klein autotje is, zit er vaak een oude heer of dame achter het stuur. Meestal is het dan zo,n vierkant blikje met een dierennaam achterop PANDA. Even na 12 rijden we een fietspad op. Prachtig 2 baan pad met rood asfalt. Dit kunnen we helemaal volgen tot vlak hij ons B&B. We moeten daar een kwartiertje wachten op de eigenaar. Zo. We zijn in Rome na ongeveer 706 km van af het Garda meer. Nu 2 dagen de stad bekijken. Ik verwacht dat we dan de drukte we zat zijn.

1. Ina:
    10 april 2019
    Wat een pracht reis maken jullie, en geniet van Rome. Groetjes.
  2. Willeke:
    10 april 2019