Dag 8 en 9 Lorsch Hirschheim Ernsbach

23 mei 2018 - Ernsbach, Duitsland

22 mei  Lorsch - Hirschhorn.

Om 7 uur sta ik bij de bakker, vers brood en mueslibollen. Na het ontbijt gelijk de banden nagezien en de druk gecontroleerd bij de benzinepomp naast het huis. 8.15 rijden we weg.Heidelberg

11 uur komen we bij de Neckar. Deze volgen we het komende stuk ik denk 2 dagen. In het park eten we een vroege lunch. Want we hebben honger. Daarna gaan we de stad in. Een hindernis baan van wegopbrekingen en wegwerkzaamheden. We kunnen niet met de fiets naar het kasteel komen. Het pad is ook getroffen door wegwerkers. Wel via de trap met 313 treden. De fietsen kunnen we stallen in de parkeergarage. De portier, zelf een fietser, is heel behulpzaam en laat ons een bergruimte gebruiken als stalling en zelfs gratis. Omhoog gelopen en het kasteel bezocht. Weer terug en naar de markt. Hier op een terras een heerlijke salade soldaat gemaakt. De lucht wordt donkerder en af en toe horen we gerommel. Net buiten Heidelberg begint het te regenen. Een mooie reden om bij de Aldi te schuilen en inkopen te doen.

Na 23 km komen we in Hirschhorn aan. We zijn wat vroeg dus zetten we de fietsen tegen het mooie vakwerkhuis en lopen door het prachtige dorp. Om 6 uur kunnen we bij Hedwig naar binnen en laat ze ons en kunnen we ons installeren in de muziekkamer. 2 matrassen op de grond en ons bed is klaar. Ze heeft zelf geen tijd want ze moet morgen om 10 uur weg. Ze aan het inpakken. Toch fijn dat ze ons wil ontvangen. Hirchhorn marktplatzStraks kuieren we nog even het dorp in. Morgen gaan we vroeg op en hopen een flink stuk te kunnen doen. De route is nog redelijk vlak.Dat wordt overmorgen wel anders.

23 mei Hirschhorn - Ernsbach 93 km.

Vanmorgen vertrokken. De sleutel van de kamer moesten we in de zwarte schoen met rode bandjes doen. De gastvrouw hebben we niet meer gezien. Wel even vers brood bij de bakker gehaald. Al snel voelden we wat regen druppels. Maar erg veel is het niet geworden. Na een uurtje was het droog en rond de middag komt de zon door. We verlaten de Neckar bij Bad Wimpfen. Een heel mooi stadje. Zeker de moeite waard om te bezoeken. Dan rijden we verder langs de Kocher een zijrivier van de Neckar. Echter te klein om bevaarbaar te zijn. De route volgt een oude spoorlijn. Prima spiegelglad fietspad en weinig hoogteverschil. Dat merken we wel, we gaan steeds meer op en neer. Ook is het heerlijk rustig hier geen autoweg aan de overkant. We horen weer vogels zingen en krekels tsjirpen. We komen zo in Neuenstad am Kocher. Hier ga ik bellen voor een slaapplek. Vandaag hebben we een douche nodig ook om de was te doen. Onze broeken blijven bijna rechtop staan.  Allemaal modder en zweet. Na 6 telefoontjes heb ik een plek. Wel moeten we nog 20 km. verder. Voordat we dat stuk Linden anlagedoen bekijken we eerst de Linden anlage. Een park met Lindebomen waar de takken een gesloten bladerdek vormen. De zware takken rusten op natuurstenen zuilen. Schitterend.

Het laatste stuk rijden we lekker vlot. Het is stil en een mooi pad. Om half 6 zijn we bij gasthaus zum Lamm  in Ernsbach. Een eenvoudig onderkomen met douche. En we kunnen in de stube eten.

1. Sytske:
    24 mei 2018
    Mooi!! En leuk te lezen hoe het landschap verandert.....dat vind ik altijd het van mooiste van fietsen dat je in een heerlijk tempo deze veranderingen kunt waarnemen. Groeten en succes + plezier verder, tot binnenkort!