Dag 25 en 26 Padova en Venetië

9 juni 2018 - Padova, Italië

8 juni Zevio - Padova. 92 km.

Wat een geluk hebben we, het is vannacht noodweer geweest. Zwaar onweer een heel veel regen. Na een heerlijk ontbijt rijden we om half negen weg. Het is net droog. Op het onverharde pad langs de rivier dat we volgen is het zwaar trappen. De banden zakken er behoorlijk in de verweekte gravel. Ook staat er een harde wind uit het oosten. Dat is natuurlijk precies de richting waar wij heen willen. Het landschap is vlak, achter en links van ons zien we de bergen nog. Heel ver voor ons zien we een paar puntige heuvels. Overal mais, druiven, appels, peren, kiwi enz. Platteland stopDat deze regio het arm heeft is te zien aan de leegstand. Huizen en boerderijen maar ook diverse bedrijfs complexen staan leeg. Na de middag komen we bij de puntige heuvels. De route die ik heb uitgezet m.b.v. een app op de tablet loopt prachtig tussen de heuvels door. Slechts een klim van 50 m. omhoog. Wel 15 % dus lopen. Kort voor Padova verlaten we de drukke weg en rijden de laatste km langs een kanaal. Dan nog 2 km de stad in om bij het hotel te arriveren. De fietsen mogen in de kelder de tent hangen we in de droogruimte. Die was nog nat van gister bij Sytske. Voor ons avondmaal lopen we een stukje de stad in. Hier vinden we een pizzeria.  Terug in hotel boek ik een nacht bij. Morgen gaan we met de trein naar Venetië. We mogen daar toch niet fietsen en moeten dan de fiets in de parkeergarage achterlaten. Dat heeft dus geen zin.

9 juni 0 km ongeveer 10 te voet.

Vandaag gaan we met de trein naar Venetië. Eerst een uitgebreid ontbijt in het hotel. Daarna in de kelder de tent opgevouwen. Die was krakend droog, het is dan ook de was en droogruimte van het hotel. Stevig schoenen aan en op baar het station. Onderweg brood en beleg in geslagen. Een wandeling van 25 min brengt ons bij het station. 9 voor 10  vertrekt de trein. Drie kwartier later staan we voor het station in Venetië. Het is nu al warm, wat moet dat om een uur of een zijn. We wandelen rustig door de smalle straatjes. Niet de route direct naar het San Marcoplein. Dat is een lange ris en daar willen we niet in passen. Gelukkig stikt het van de straatjes en pleintjes. Zo drinken we koffie op een pleintje waar vrijwel geen toerist komt. Wij zitten tussen de lokale Venetiërs aan een de cappuccino.  We komen langs een kerkje waar een bruidspaar naar buiten komt. Ze worden rijkelijk met rijst bestrooid. De duiven zijn daar ook heel blij mee. Uiteindelijk komen we dan op het grote plein. Rijen mensen voor de basiliek, rijen voor de toren en rijen voor de ijskraam. Aan de waterkant een poosje foto's Toren venetiegemaakt. Op een terras wat gedronken en mensen kijken onderwijl. Wat een volk. Er liggen wel 5 grote cruiseschepen langs de kade. Dat zijn zeker 15.000 bezoekers.

Om terug te gaan nemen we de waterbus. Die brengt ons in een half uur naar het station en we zien de stad ook vanaf het water. Om 5 uur stappen Venetië van af het waterwe in Padova uit de trein. Doen wat inkopen voor morgen. Dan is het zondag en zullen de meeste winkels dicht zijn. We kuieren terug naar het hotel. Ik weet nu het bidet goed te gebruiken. Op een stoel met de voeten in het koude water. Even luieren en vanavond ergens eten.

1. Nicolette Molenaar:
    10 juni 2018
    Je moet eigenlijk de andere eilanden ook bezoeken Burano is een droom en Murano om zijn glas met de waterboot hop je van de een na de ander. Leuk om te lezen nog veel plezier,