Dag 22. Van Lyon naar Tournon 105 km.

9 oktober 2017 - Tournon-sur-Rhône, Frankrijk

Gisteravond zijn we vanuit de herberg, de berg opgelopen. Nu staat de herberg al flink hoog op die berg, dat scheelt. Bovenop staat de Basiliek van Lyon een gigantische kerk. De overdaad druipt ervan af. Zeker zo mooi was het uitzicht over de stad met 900.000 inwoners. Lyon bij nachtDaarvan heb ik een serie fotos gemaakt. Hier zie je er een.

Vandaag. Half 9 rijden we de stijle straat af naar de brug over de Saone en even later de brug over de Rhone. Om een paar km. verder dit in de andere richting over andere brugen te herhalen. Zo slingert de route door de stad. Na ongeveer 10 km zijn we het ergste voorbij. Niets voor ons, fietsen door dit circus. Maar we hebben het geflikt. Nu nog een km of 10 over de normale wegen, met of zonder streepjes die als fietspad dienen. Soms sturen ze je zomaar de 20 cm hoge stoeprand op. Einde fietspad blijkbaar. Maar de ViaRhona komt eraan en we gaan in hoog tempo naar het zuiden. Het noorderwindje in de rug jaagt het tempo tot dik boven de 20 km/h op. Even na 12 komen we in Condrieu. Hier scoren we een plate du jour. Een heerlijk maal. Met voldoende energie peddellen we verder over het Rhone fietspad. Bij Sablons krijgen we een wegomlegging. We moeten via een andere brug de Rhone kruisen. Net na deze brug loopt de omleiding over een landbouw weg. Gek, langs de weg staan om de 100 m. staat een bestelbusje geparkeerd. Met daarin een wups geklede dame. Een soort Katendrecht langs de Rhone. We noemen de busjes  de wipkarren. Een korte koffiestop aan het begin van het Rhone kanaalKoffie stop nabij St. Rambert. Bij St. Rambert. We rijden heerlijk met korte mouwtjes in de zon. Uiteindelijk komen we na 105 km. in Tournon aan en vinden een plek in een hotel met uitzicht over de Rhone. Nemen een douche en eten een paar boterhammen. Tegen de zonsondergang zien we duizenden spreeuwen boven de heuvel aan de overkant. We zijn verder lui en gaan vroeg naar bed. Morgen gaan we het dal van de Doux in en komt er klimwerk aan te pas. Dat wordt zeker geen 100 km. dag.Spreeuwen boven de Rhone  Hier het uitzicht met de spreeuwen.  Klik op de foto als je hem groter wilt zien.

1. Willeke:
    9 oktober 2017
    succes morgen weer met de klim!