Dag 23 en 24. Van Tournon naar Dornas en van Dornas naar Voguë.

11 oktober 2017 - Vogüé, Frankrijk

Ha nu een dubbel verhaal, gisteravond hadden we geen wifi.

Vanuit het hotel met uitzicht op de Rhone. Goed gevuld  na een prima onbijt, rijden we een paar km. terug tot we de brug van de Doux gepasserd zijn. Brug over de DouxHier zitten we weer op de route. Ja en wat voor route. We rijden langs de Doux rustig omhoog. Het is nu gelijk een bergwereld om ons heen. We passeren het station van de stoom lijn die hier rijdt. De prachtige stenen brug over de Doux passeren we en het wordt nu echt klimmen. Na een kleine 10 km. komt Wil tot stilstand met een lekke band. Een onvervalste Franse punaise is de dader. Onderwijl ik de band plak maakt Wil koffie. Tuut, tuut, zo.n 100m. onder ons zien we grote witte pluimen uit het tunneltje komen. Het stoomtreintje komt voorbij. Een klein half uur pauze, voor zowel de band als de koffie, is er voorbij  als we weer rijden. Nu tuffen we in een rustig tempo de berg op. Een uur later zien we de trein weer voorbij komen, een mooi gezicht tussen alle gekleurde bomen. Rond de middag komen we boven bij Lanastre. Hier middag stop. Nu moeten we nog 300 m. klimmen. Tot Noniers 671m. een mooi plekje met een pleintje prima rustplaats. Nu 7 km. dalen naar LeCheylard. Hier willen we slapen. Helaas alles vol. De vriendelijke jongeman bij de vvv stuurt ons naar een gitte 11 km verder in Dornas. Komt ons eigenlijk goed uit het is nog maar 3 uur en als we in Dornas zijn hebben we al 150m geklommen. Een mooi begin voor morgen. In Dornas staat de eigenaar van het huisje vlak bij de kerk ons al op te wachten. DORNAS GitteDe rook kringelt uit de schoorsteen. Hij heeft de houtkachel in de keuken-kamer al stevig opgestookt. We worden rondgeleidt door het traditionele pand. Lekker ouderwets en knus. We zijn allebij lui en moe. Dus een maaltje op de potkachel gekookt en vroeg,  negen uur, in bed. Boven de keuken met zo,n krakende zolder. Nog wel even de sterrenhemel bewonderdt. Schitterend, de melkweg is te zien en af en toe een vallende ster. Vandaag 67 km. gefietst.

Om half negen rijden we Dornas uit. Het is prachtig weer maar wel fris. We kunnen gelijk aan de bak, 12 km. omhoog 640m naar 1119m. Col de Mézilhac. Col du MezilhacWe hebben er bijna 2 uur voor nodig. Met alle bagage zijn we gewoon niet erg snel. Maar om half elf zitten we aan de koffie met appeltaart, boven op de Col. Nu gaan we afdalen, we trekken onze jassen aan want het is nog koud en er staat een stevige zuiden wind. Met een vaartje van rond de 30 km/h suisen we naar beneden. We stoppen vaak, want het is hier schitterend. We volgen de Ardeche. Bij le Crouset is het prachtig.Le Croset Een mooi oude brug over de rivier en het dorp boven aan de overkant. Overal liggen grote blokken basalt. Deze omgeving is van oorsprong vulkanisch. Ik heb het dan wel over 80.000 jaar terug. Zo komen we in het touristische Vals les Bains. Maar nu is het er rustig. Als we in het park onze boterham en vers broodje artisjok eten komt er af en toe een grote camper met pensionados langs. Verder geen tourist te zien. Bij Aubernas willen we de vvv bezoeken. Wellicht hebben zij een adres voor ons in Voguë. Dat wordt als een heel mooi dorp beschreven en ligt op onze route. Alleen het stadje ligt boven en wij staan bij de rivier beneden. Via een heel stijl paadje komen we uiteindelijk bij de vvv. terecht. Het is 2 voor 2 en de deur is nog dicht. Exact 2 uur gaan ze open. Maar hier helpen ze ons aan een adres in Voguë, ondanks dat het net buiten hun regio ligt. We bekijken het kasteel van buiten. Het wordt nu gerestaureerd en is niet van binnen te zien. Ook van buiten staat het in de steigers. Verder fietsen we langs de kerk om vervolgens de stad te verlaten. Bij bezoek aan de supermanche vullen we de voedselvoorraad weer aan. Zo rijden we verder zuidwaards naar Voguë dat 12,5 km van Aubernas af ligt. Allereerst bekijken we het dorpje. Vogue vanaf de brugAls we de brug overfietsen zien we mensen en kinderen op het zandstrand bij de Ardeche. Het is tenslotte 25 graden, best uit te houden. In het dorp een kasteel en een heel oud Romaans kerkje. Terug bij de fietsen, die we naast de  gesloten vvv., neergezet hadden, tip ik het adres van de Chambre d,hote in de GPS. Die blijkt boven het dorp te liggen. Dat is of omrijden of het voetpad omhoog. We kiezen voor het laatste. Onderweg een mooi uitzicht over het dorp. WIL OP HET LOOPPADWe passeren een kapel, waar de heilige zijn vervangen door kunst objecten. Kort daarna komen we op de verharde weg waaraan ons slaap adres ligt. Huis nummer 850. Dat blijkt tevens de afstand te zijn tot het brhin vsn de straat. Dit is wel het meest luxe verblijf tot nu toe. We hebben het verdiend  ieten we naar denken.

Morgen zien we verder. Ons plan is wat aangepast. We gaan naar Avignon. Nog 2 of 3 fiets dagen van hier. Daar hopen we de Camarqe te bezoeken en een trein naar huis te boeken.

1. Alida Van Rijn:
    12 oktober 2017
    Geweldig, ik krijg weer zin om naar Frankrijk te gaan en m'n frans een beetje op te halen!