Op naar ons eind doel. Cáceres.

10 april 2023 - Cáceres, Spanje

Paasmaandag. 10-april

Op ons gemak opstaan uitgebreid ontbijt en alle spullen in de auto. De fietsen had ik gisteravond er al op gezet. De auto stond midden voor de hoteldeur. De man achter de receptie kon en wilde ze graag in het oog houden. Ook gister de accu opgetopt.  Zo,n 2 km van het hotel is een lader. Auto eraan en met de fiets terug. Twee uur later weer opgehaald. Nu rijden we verder naar het zuiden. Langs Placencia, 40 km verder zijn we van der snelweg afgegaan. Over de provinciale weg door naar Cáceres. Mooi was het, al de ooievaars nesten op de hoogspanningsmasten. soms wel 2 per mast. Overal in het veld zie je ze ook lopen azen. Wij in Holland beschermen ze, hier struikel je er bijna over.

DSC_8424 stier met stier kl wm

Bij een reusachtige Spaanse stier, stoppen we even. Sanitaire stop.

DSC_8461 maria distel kl wm DSC_8419 bij op knoplavendel kl wm

Hier staan prachtige planten, en het wemelt van de bijen en ander insecten. Een km of 7 voor Cáceres vinden we een appartementje. Met eigen keukentje. We boeken 4 nachten. Nu even geen auto, morgen gaan we fietsen. We komen er om 1 uur aan. Nog gesloten, gaan 2 uur open. We  rijden een klein stukje terug en gaan in het park een boterham eten. Later rijden we door het dorp en een stukje er voorbij. Overal vogels, bijeneters, kuifleeuweriken, roodborst tapuiten, hop, enz. Bij het meertje gaan we langs het water zitten.

DSC_8459 water ranonkel kl wm

Hier groeit een heleboel waterranonkel, een adderringslang zwemt vlak langs.

DSC_8470 adder-ringslang kl wm

Als hij ons ziet duikt hij weg. Even later weer twee. Die staan op de foto. Er vliegen een stuk of 6 steltkluten voorbij, wat een mooi stekkie. Na het avond maal dat Wil heeft gemaakt, stap ik op mijn stalen ros. Camera mee uiteraard. Al snel sta ik oog in oog met de eerste de kuifleeuwerik, gevolgd even later door de roodborst tapuiten.

DSC_8506 roodborst tapuit kl wm

Later spot ik een hop. Maar vliegt te snel.

DSC_8508 hop kl wm

Toch schiet ik een plaatje van een hop. Wel wat veraf maar de eerste is binnen. Nu zitten we aan de koffie na te genieten van al het moois.

Morgen wellicht weer nieuwe verrassingen