De zeereis via Jan Mayen naar Spitsbergen

8 juni 2017 - Longyearbyen, Spitsbergen en Jan Mayen

28 mei 2017
Even na half negen staat Marijn met de auto klaar om ons weg te brengen naar Vlissingen . Het is rustig onderweg geen drukte van strand gangers zoals gisteren . we zijn tegen half elf bij de verzamelplaats, het station in Vlissingen. We drinken hier een kop koffie en zien we het aantal mensen met bagage toenemen. Half 12 stappen we in de bus van Inezia die ons naar de Plancius brengt in de haven een kwartiertje rijden.  Alle bagage wordt voorzien van de hut nummers en we kunnen aan boord.  Er staat een lunch klaar. Direct na de lunch werden we op de veiligheids-drill verwacht.  Er werd uitgelegd hoe en wat bij ongevallen en hoe het schip te verlaten. Iedereen moest zich in zijn  hut kleden en zwemvest aan doen. Vervolgens liepen we (gedisciplineerd) naar het achterdek, waar de 2 reddingsboten hangen. Deze bekeken we ook van binnen .
Ondertussen varen we Vlissingen voorbij de Noordzee op. De ec het vogelaars staan op het bovendek al volop te tellen.  Van zwarte kraai tot zeekoet.  Er worden in de lounge elke dag lezingen end. Gegeven vandaag over het herkennen en determineren van zeevogels. Dat wordt door Hans  gegeven.
Al snel worden de eerste bruinvissen gespot. Ook komen er Jan van Genten voorbij gevlogen. Zeekoeten en Alken  en verschillende meeuwen. Voor mij nog witte vogels die ik  niet uit elkaar kan houden. Dat zal wel beter worden. Er zijn zoveel mensen aan boord die dat precies kunnen uitleggen.
Om 4 uur is het koffie tijd met vers gebakken  koekjes. Om 7 uur is het diner. Het is aan boord uitstekend eten. Het bis wat dat betreft een heeeeeeel luxe reis.
Het weer is de hele dag prachtig. Warm, lichte wind en mooie luchten. �s Avonds trekt het wat dicht  gedurende de nacht wordt het mistig.
29 mei 2017
We zijn al even uit bed als om 7.45 via de scheepsinterkom het opstaan wordt omgeroepen 8 uur gaat de ontbijtzaal open. Als we naar buiten kijken zien we een kleine wereld. Zicht 200 m. Maar dat knapt gelukkig snel op. Het is iets winderiger, maar volgens de vogelaars beter voor de vogels. Met wind vliegen ze, als het windstil is blijven ze op het water liggen. Na het ontbijt gaan we voor het eggie. Op het boven dek vogels en vissen spotten.  Nou we worden getracteerd. Een hele lange lijst. Waaronder de kleine vinvis een paar keer, witsnuit dolfijnen, bruinvissen,  noordse stormvogels, jan v genten, alken, koeten, maar ook een grauwe vliegenvanger en een geelgors. Daar wordt je stil van als je bedenkt dat deze vogeltjes van 10-12 gram op 200 km uit de kust langs komen.  Zelf de vliegenvanger ving een motje die hij aan dek van de vleugels ontdeed en soldaat maakte.
In de middag een lezing over het herkennen van dolfijnen en walvissen door Marijke.  Na het avondmaal is er een nabespreking in de lounge met het bijwerken van de lijst van alle waarnemingen.  Deze werd onderbroken toen er een Jan van gent besloot op de voorplecht teb landen. Deze was zo mak dat hij zich op 1 meter afstand liet fotograferen.
Het is de heledag bewolkt  zicht 5 km en een rustige zee. Golven van 1 a 2 meter. Dus we deinen een beetje op en neer.

30 mei 2017
Vanmorgen het nu al standaard ritueel 8 uur ontbijt. Ik was van plan om vroeg op dek te zijn, maar het is erg mistig, we kunnen maar 150 m zien. Er is vrijwel geen wind dus het zit goed dicht.
Na het ontbijt was er al snel een lezing over walvissen onderzoek op de doggersbank door Marijke de Boer. Heel interessant. Daarna op het voordek rondgekeken. Ja mijn eerste papagaaiduiker gespot.  Ook de verzwakte jan van Gent zit nog op het dek. Hij is vermoedelijk een olie slachtoffer als een zeevogel vervuild raakt met olie, raakt zijn verenkleed lek en wordt hij koud. Daardoor krijgt hij longontsteking en gaat hij dood.
Omdat er weinig buiten te zien is wordt er een lezing ingelast over de weer en klimaat verschijnselen in het arctische gebied.
�S Avonds een informatie over het hoe en wat te handelen als we met de zodic naar de wal gaan.
Zwemvesten gebruik, laarzen ontsmetten, hoe instappen ect.Laatste zon ondergang
31mei 2017
Vandaag gaan we aan land op Fair Isle, een eilandje van 3 x 6 km tussen de Okney en de Shetland  eilanden in.  Tijdens het ontbijt wordt de douane officier opgehaald met de zodiac. Zij doet de grens controle bij ons aan boord. Rond half 10 beginnen ze met het pendelen van de passagiers naar de wal. Een minuut of 5met de zodic. Wij stappen tegen 10 uur aan wal.  De eerste gang is naar de hogerop gelegen kolonie Papegaaiduikers, daarna lopen we aan de noordkant van de kolonie rots terug. Hier zien we een kleine jager die een scholekster op de huid zit. We lopen terug naar de landingsplek en vervolgen de weg naar het dorpje. Er rijden enkele auto�s op en neer dus klunnen we de 3 km meerijden. In het dorpshuis krijgen we koffie met iets lekkers en er is een verkoop van lokaal gemaakte spullen. Mutsen dassen, schapenkaas enz.
Op ons gemak lopen we terug nar de landingsplek, onderweg foto�s makend van diverse vogels en landschappen. Twee uur zijn we terug op de boot. We kunnen gelijk aanschuiven aan de lunch.
We varen weg van het eiland, langs de Jan van Genten kolonie aan de noordkant. In de loop van de middag is er een korte lezing over geologie eilanden. Maar er komt ook een grote navy helikopter naar ons toe gevlogen. Zij doen een oefening waarbij er een gewonde of zieke van boord ge�vacueerd moet worden. Indrukwekkend. Na het diner het dagelijkse vogelpraatje met de tellijsten en hier  worden een stuk of 6 foto,s die ik gemaakt heb getoond.
De wind neemt weer af. We hebben een rustige zee ,deining 1 a 2 meter. Heldere lucht en 10graden, heerlijk. Het is nu 23.00 uur en de zon gaat bijna onder. Ik ga nog snel even kijken op dek.
1 juni 2017
Het ontbijt is bijna afgelopen als er een melding komt dat er orka�s gezien zijn op de brug. De eetzaal is in een oogwenk leeg en iedereen staat langs de railing. Gedurende een uur lang zien we ze langs zwemmen fantastisch. Het was een groep van we een stuk of 12. Waaronder ook enkele kleintjes en een kalf van minder dan een half jaar. Dit is GENIETEN met hoofdletters. Later op de ochtend een lezing over het klimaat in de arctische streken. Heel interessant. Net als vanmorgen is er nu aan het einde van de lunch een melding van een bultrug. Ook nu is de zaal in 30 sec. leeg. Helaas ik heb wel een half uur op de uitkijk gestaan maar hij was niet van plan terug te komen. De vis was op groet afstand gespot. Hetgeen de geleerden op de boot het idee gaven dat het niet om een bultrug zou gaan, want die komen meerdere keren aan het oppervla, maar dat het een potvis zou kunnen zijn. Die komt een keer en blijft tot 2 uur onder. Even later werd er een kleine vinvis gezien (Minky whale).
Het weer is goed wind uit het oosten 20 kn. En een graad of 6. tegen de avond wel wat bewolking.
2 juni 2017
Vanmorgen 8 uur ontbijt. Ik ben direct na het ontbijt naar dek 7 gegaan het panorama dek met uitzicht.  Nog amper boven hoor ik blow roepen. Er blijkt een spuitende walvis, vermoedelijk bultrug gezien te zijn. Maar hij laat zich niet meer zien. Kort daarop komen er een elftal orka�s in beeld, net als gister laten ze zich mooi zien. Al met al een prachtig begin van de dag. Om een uur of 10 geeft Marijke een toelichting op alle orka beelden en onderzoek bij groenland. In de middag verteld Jona het e.e.a. over drijfhout . Bovendien een verplicht briefing over hoe te gedragen in het hoog arctische gebied. Na de middag een vogelherkenning op dek 7 door hans. Onderbroken door een bezoek van de kleinste jager een roofmeeuwensoort. Een prachtige vogel. Verder �s avonds een film over de missie van de marine in2014 naar Jan Mayen.  Waarbij een groep Nederlandse wetenschappers mee voeren voor diverse onderzoeken. Rond 21.00 uur wordt er een blauwe vinvis gespot. Ik heb wel op grote afstand 500 m een paar keer een blow kunnen zien maar meer niet. Even later komt er een ander walvis voor de boeg. Straks ga ik proberen uit te zoeken welke want we kunnen er niet veel van zien.
Het is vandaar mooi weer 5 a 6 graden en wind 5. heel goed zicht en zelf zon.

3 juni 2017

DSC_0247-beerenberg met vogelbesch-vlag-abe
Direct nadat we wakker werden zien we uit het raam Jan Mayen liggen. We varen langzaam voor de kust op de plaats waar we op het stand willen landen. Er staat echter zo�n hevige deining dat er wordt besloten aan de west kant in Kvalrusbukta te landen. We draaien en varen om de zuidpunt daar naar toe. Dit neemt een uur op 2 in beslag. Maar de militaire baas is wel om 7 uur al bij ons aan boord om het e.e.a. te vertellen over jan mayen.  Rond half 10 gaan we dan als eerste de zodic in en aanland. Een zwart lavazand strand.  Overal liggen drieteen meeuwen in het water, we zien eidereenden enz. Wil en ik lopen naar het huisje Puppebu waar de paspoorten van ons worden gestempeld. Daarna kunnen we vrij gaan waar we willen. Het lijkt wel een heel klein beetje thuiskomen. Een gek idee dat heir ruim vierhonderjaar terug een voorvadfer van me voet op wal heeft gezet. Eerst een kijkje bij de gedenksteen van de 7 Nederlanders die in 1634 hier de overwintering niet hebben overleefd. Daarna naar het veld dat vol ligt met drijfhout.  Tussen het drijfhout liggen ook botten ,kaken enz. van walvissen. Resten van het walvis station. Aan de zuidzijde liggen de resten van het Hollandse walvis station. Veel is er niet meer, het meeste is door erosie weggespoeld. Wel liggen er ijsslsteentjes die als ballast en bouwmateriaal werden meegenomen uit Holland. Daarna zijkn we omhoog gelopen naar de plek waar we de Beerenberg 2277m hoog kunne zien. Schitterend. Normaal is het hier bewolkt, en mistig men zegt 350 dagen per jaar. Gelukvogels die we zijn hebben wij nu mooi weer, met prima zicht. Het is weliswaar maar een graad of 5, maar daar kun je op kleden. Rond 13.30 zijn we weer terug op de Plancius. Even na 14.00 varen we  de westkust langs, naar het Noorden. De Beerenberg komt helemaal vrij in het zicht. Ook de Gletschers aan de noordzijde tonen zich in al hun pracht. We verlaten het eilanden en stomen op naar het noorden. Richting het zeeijs langs de westkust van Groenland.
In de middag wordt er door Lynn een presentatie over het ijs en pakijs gegeven.  Vanaf het bovendek worden er nog een aantal Butskoppen gespot. Ook zijn er waarnemingen van diverse vogels.
Wat een fantastische dag hebben we gehad.

4 juni 2017
Vroeg op vandaag want we varen vanuit het zuiden over een onderwater berg. Eerst is het 3500 m. diep en kort daarop 500 m. Op deze plaatsen zijn er heel vaak walvissen te zien. Er wordt n.l. veel voeding door de stomingen naar boven gestuwd. Helaas voor ons is het stil. Ik zie wel een Grote Burgemeester, een bontbekplevier en watt alken. Kort voor het ontbijt zien we een groepje zadelrobben.  Tijdens het ontbijt zien we het eerste ijs langs glijden.
Na het ontbijt sta ik een poosje op het voordek en geniet van de mooi geleurde ijsschotsen met ook nu weer een groep  zadelrobben.  We varen soms door een veld met grote schotsen dan wwer vrijwel open water. Later in de middag varen we wat dichter ijs in, we hopen hier een IJsbeer te spotten en jawel tegen 17.00 uur is het zover. Bingo een prachtig exemplaar, een jong mannetje die net een klapmuts heeft gevangen. Rondom hem zitten de grote Brugemeesters te wachten. Wat een geluk dat we zo,n mooie beer treffen.  Hiij voelde zich toch wat onzeker en met de prooi in de bek gaat hij de ijsschots af en zwemt naar een schots verder. Daar kunnen we ook nog prima observeren. We liggen nu helemaal stil en drijven op de wind langzaam richting IJsbeer.  Het is en blijft een feest.  Uiteindelijk duikt hij opnieuw in de ze. En zwemt uit beeld.
�sAvonds wil ik de middernachtzon fotograferen dus blijf ik in de lounge
 Tot dat het middernacht is. Ik sta nu alleen op het voordek het is echt windstil een spiegel glade zee en een lekkere zon in het NOORDEN.  De Noordse stormvogels zijlen rond de boot en laten hun perfecte onderkant zien. Na de beer is dit het mooiste moment van de dag.

5 juni 2017
Het is half acht en ik ben nog ver weg in dromenland. Brut worden we door het intercomsysteem wakker gemaakt. Er is een butskop gezien aan de stuurboord kant. Snel schieten we in in ze klamotten, camera om de nek en naar het dek.  Of het nu een manier was om iedereen snel aan het ontbijt te krijgen zullen we niet weten, maar de walvis laat zich niet meer zien. Na het ontbijt varen we weer en al snel ligt er overal ijs rond de boot. Op dit ijs liggen de zeehonden, in dit geval zadelrobben, in grote aantallen te zonnen.  Omdat het zulk mooi weer is en de zee weinig deining heeft gaan we met de zodiacs een tocht varen tussen de ijsschotsen.  Als extra kers op deze steeds maar groeiende taart worden we op een ijsschots gezet. Wat een gewaarwording. Midden in de IJszee tussen Groenland en Spitsbergen staan we op een ijsschots. Terug op de boot heb ik de mogelijkheid om panorama foto�s te maken van de stuurhut tot eetzaal. Het schip ligt nu stil tussen het ijs.  Na de lunch varen we verder het ijsveld in. Aan de rand van het veld komt er een Groenlandse walvis aan het oppervlak. Deze soort is vrij zeldzaam. Al snel wordt er IJSBEER geroepen. Jawel weer een ijsbeer, wat een geluksvogels zijn we toch. Een stuk voor de boot is de ijsbeer bezig een zeehond te slopen. Hij, ik denk dat het net als gister een hij is, is nogal mager en heeft weinig oog voor ons. Hij vreet zich nu dik aan de blubber van de zeehond. Hierdoor kunnen we heel dicht bij komen. PRACHTIG.  Op de schots, waarop hij bezig is, staan een paar ivoormeeuwen gereed om zich vol te vreten aan de restjes. DSC_0426ijsbeer-ivoormeeuw-prooi kl-abeTrouwens tussen door zag ik vanmiddag twee prachtige middelste jagers vliegen. Het is en blijft een wonderschoon en onvergetelijk avontuur.   De boot vaart nu zwaarder ijs door en rond 17.00 uur wordt ze stil gelegd  in het pakijs. Wij worden nu allemaal op het onderste achterdek verwacht voor de artic barbecue. Een uitgebreide salade buffet en heerlijk BBQ vlees ligt al te wachten.  Zo worden we verwend op deze reis. In Holland hebben jullie heerlijk Pinkesterweer, wij heerlijk poolweer zonnig, vrijwel windstil en 1 a 2 graden.  Het kan niet op vandaag, het is ondertussen bijna 22.00 uur als de luidspreker roept dat er weer een Groenlandse walvis voor de boot zwemt.  Op de voorplecht staan er maar twee mensen in het kraaiennest. Ik klim het laddertje op en ga er tussen staan. Al snel laat hij zich weer zien en als hij duikt komt de majestueuze staart helemaal het water uit. Als hij zich weer laat zien komt hij op 150 m voor de boot boven. Hier kan ik zijn kop met de bult, waarmee hij door het ijs stoot, goed zien. De littekens zijn goed in beeld. Als hij verder omhoog komt, komen de gigantische kaken in beeld. Eigenlijk is het een misvormd wezen maar wel goed aangepast aan zijn leefwijze. Uiteraard duikt hij weer voor zijn volgende jacht op kril. Nu komt hij 250 m achte de boot weer boven en verlaat hij ons door zijn staart mooi te tonen.
6 juni 2017
Vanmorgen werden we wakker met wat ruiger weer dan we tot nu toe gehad hebben. De boot gaat behoorlijk op-en heen-en weer. Buiten is het niet meer zo aangenaam. Door de hardere wind is het guur op het dek. In de ochtend moeten we verplicht een uitleg over de veiligheid regels rond ijsberen bijwonen. Na de middag sta ik een poosje op het bovendek achter de brug. We zien een blow en spotten een middelste jager. Ook vliegen er een sneeuwgors en een graspieper voorbij. Maar na een half uur hou ik het voor gezien en ga weer opwarmen in de lounge. Waar ondertussen een lezing gaande is over spitsbergen. In de middag varen we weer de ijswelerld in. Overal rondom is nhet wit. En we zien honderden zeehonden, meestal zadelrobben af en toe een klapmuts . Het ondertussen windstil en zonnig geworden en er wordt besloten dat we met de zodiac gaan varen tussen de schotsen door en zeehonden gaan kijken. Dat dit gebeurd is een uitzondering. We leggen zelfs aan en stappen met ons groepje van 10 op de schot. Gek idee we staan in het midden van de IJszee op een schots, net als Pinguins.
7 juni 2017
In de morgen zijn we weer aan wal gegaan op het eiland voor de kust van Spitsbergen. Hier is een groep Walrussen. Een groep van 70 vette lobbesen liggen op het strand, af en toe is er een Walrus die met zijn tanden een por uitdeelt om zijn plekje te DSC_0832 walrus abe - klverdedigen. Achter ons is een ongelooflijk fraai landschap.  Na de lunch varen we een klein stukje en gaan weer aan land waar we een aantal rendieren zien, een sneeuwgors  Franje poten en Paarse standlopers. Ook vliegen er een Grote Jager  over en een Middelste Jager. Op het strandje waar we geland zijn zijn een paartje Paarse strandlopers aan het baltsen. Verder hier verschillende ganzen. Maar het blijft maar door gaan. Na de nodige afscheid speeches end. En het diner, besluit kapitein Alexei een rondje te varen om nog walvissen te spotten. Jawel een Blauwe visvis de grootste van allemaal zien we spuiten. Een 10 min later komt hij weer boven en duikt opnieuw. Nu laat hij zijn staart mooi zien. Ook het landschap in het ruime fjord is prachtig. Rond midden nacht gaan we voor ackewr in de baai dicht bij de haven. De pier is morgen om 7 uur vrij voor ons schip.
8 juni 2017
Het zit er wat de bootreis betreft op. We gaan om 9 uur van boord en rijden met het busje naar de camping. Nu gaat het hier weer los. Op de camping is het zoeken naar een plek want 2/3 staat nog onder water.  Wel lopen de ganzen rond de tenten . Als we aan het opbouwen zijn zit een sneeuwgors zijn liedje te zingen op de tent naast ons. In de lagune voor de camping zitten heel veel vogels. Morgen hierover meer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Els kwink: