Het verhaal van 11 juni naar Aventdalen

13 juni 2017 - Longyearbyen, Spitsbergen en Jan Mayen

11 juni 2017
De hele ochtend op de camping lekker luieren en in de binnenruimte koffie drinken een praatje met Pina de beheerster. We regelen een taxi voor vanmiddag. Dan gaan we Aventdalen in. Het dal vanuit Longyearbyen naar het westen landinwaarts. Net buiten het dorp houd de ijsbeervrije zone op dan moeten we of met een auto of met een geweer. We worden getrakteerd op een paar mooie waarnemingen.  Al snel zien we in een poeltje dooiwater een Koningseider.  Een prachtig gekleurde eend. We rijden verder omhoog langs een honden kennel voor slede honden. Aan een stelling hangen een aantal robben die als voer voor de honden dienen.  Verder omhoog wordt de sneeuw zwarter. Dat komt door de kolenmijn. Mijn 7 is de laatste die nog in productie is. Boven komen we bij een tweetal reusachtige schotel antennes. Alexander onze chauffeur(een rus) en gids weet niet waar voor ze dienen het kan televisie zijn maar ook spionage van Amerikanen zegt hij. Nog maar net op de weg terug spotten we een paartje Spitsbergen sneeuwhoenders. Ze bleven mooi dichtbij dus een cadeautje voor me. Bijna onder rijden we een poel voorbij waar ik een paar Roodkeel duikers zie. Na we zijn uitgestapt zie ik ook een paartje ijseenden en ook weer Koningseiders.  Het kan niet op. Nu rijden we terug naar het dorp. Doen even wat inkopen bij de supermarkt en gaan een kop chocolade halen bij het kulturhuset. Bij terugkomst op de camping, met het busje waar Pieter van Inezia in rijdt, nemen we afscheid van hem Morgen vroeg gaan we met de boot naar Pyramiden, een verlaten mijnwerkers stad een flink einde naar het oosten het Isarfjord in.  We hopen dan onder weg Beluga�s te zien. We helpen op de camping even met het plaatsen van een bord aan de kant van het vliegveld. In de hoop dat de camping gasten hier heen lopen i.p.v. over de waterleiding die in het kleine dijkje ligt. Dus vanavond op tijd naar bed en vroeg op om 8 uur komen ze ons halen.

Even geen foto,s die heb ik gister gestuurd.

Misschuen vanavond het laatste verhaal vansf Spitsbergen, mirgen vliegen we terug baar Holland. Wat is het weer daar? Hebben we winter of zomer kleding nodig?

1. Koen:
    13 juni 2017
    Hoi Pa & Ma, hier is het vooral zo rond de 20 graden en zonnig. Dat zal dus weer even wennen worden voor jullie.
  2. Geerhard:
    13 juni 2017
    Weer een mooi stukje natuurschoon gezien,schitterend