Longbyendag en meer

10 juni 2017 - Longyearbyen, Spitsbergen en Jan Mayen

10 juni 2017
Luilakken zijn  we vandaag. We worden tegen half 9 pas wakker en ik krip slaapdronken mijn slaapzak uit. Het is alsof ik nog steeds op de boot sta te schommelen. Na het ontbijt is dat wel wat over. We gaan naar echt dorp want het is feestdag. Met het busje rijden we helemaal tot achter in het dorp en wandelen via de weg aan de bergkant terug naar het kerkje. Onderweg komen we langs het kerkhofje en we bezoeken de kerk. Het een heel gezellig gebouw met een zithoek achterin en de normale stoelen voorin. Er staat een opgezette ijsbeer in de zitruimte en op de tafels liggen zeehonden vellen.  We lopen verder de berg wat op naar een groot stalen DSC_1343 kabelbaangebouw. Het was het ontvangt station van de kabelbaan waar alle kolen binnen kwamen. Nu klinkt er muziek uit. We klimmen de trap op en komen boven. Net een stoeltjeslift maar dan met bakjes. Hier is een zaal ingericht waar ze aan het repeteren zijn voor het concert van vanavond. Een mannenkoor met een prachtig geluid. Weer buiten is het museum aan de beurt. Als echte Hollanders (vandaag gratis) vanwege de feestdag. Een mooi museum met van alles over de walvis jacht en de jacht aan wal maar ook over de kolen winning. Deze is nu overal gestopt, op een mijn na, mijn 7, de hier gewonnen kolen gaan voor de helft naar de elektra centrale alhier. De overige naar Duitsland voor de staal productie. Nog even pinnen en terug naar de camping. Om 5 uur gaan we met Nicolle en Pina de beheerster op de fiets naar de kolonie klein Alken, een half uurtje naar het westen. DSC_1371Wil Pina en NicollePina heeft het geweer bij zich om ons tegen beren te kunnen beschermen. Vlak voor we weg gaan horen we dat er een blauwe vinvis is gezien in het fjord voor de camping. Dus houden we onderweg het spiegelgladde water goed in de gaten. Jawel we hebben geluk hij laat zich weer zien. Wel een flink stuk uit de kust maar toch. Terwijl we naar de vinvis staan te turen is het  het achter ons een herrie vanjewelste. DSC_0183bl visvis van de walDuizenden klein Alken kwetteren dat het een lust is. Samen met Nicolle loop ik een stuk omhoog te we wat foto�s kunnen maken. De vogels maken hun nest tussen het grove puin dat van de toppen er boven valt. Op de foto een sneeuwgors de enige zangvogel hier. DSC_0229 sneeuwgors We fietsen terug naar de camping als onderwijl de zon weer doorkomt. Het was de hele dag bewolkt, maar er lag een heel mooi licht over de omgeving. Het is nu tegen de 10 graden wellicht een warme nacht als de zon blijft. Afgelopen nacht was het wat frisser maar met 4 graden prima te doen. We worden �s nachts alleen maar wakker van het gehijg van de rendieren achter de tent of van de ganzen. Het vertrekken van de vliegtuigen meest om half 3 horen we niet meer. Nu lekker eten dit verslag maken en foto�s uitzoeken.

1. Lenie:
    11 juni 2017
    Wat een mooie reis en een mooie verhalen.
    Super om zo met jullie mee te kunnen kijken.
  2. Sytske:
    11 juni 2017