Ijlst Stavoren Hinderlopen, Bolsward

27 juli 2022 - Bolsward, Nederland

Dinsdag bijna 40 km.

Ijlst verlaten we  vroeg.

Ijlst camping

We moeten vandaag de meren over. Met het windvooruitzicht is het beter vroeg te gaan.  Een stukje voor we het Slotermeer over gaan houden we een korte stop.

Woudsend

Even wat drinken en doen de zwemvesten aan. We varen met 3 boten het meer op. Na een paar 100 m komt de boot van de organisatie langs. Als we het te ruw vinden, mogen we langs de hoge wal naar Balk en Sloten overslaan.  Maar het gaat prima. We varen tenslotte de 11 stedentocht niet de 10 stedentocht. Voor Sloten zijn de golven best hoog, maar met de wind in de rug surfen we het mooie stadje binnen. Stempelen bij de vvv en terug naar het meer. Ook hier eerst wat eten  en drinken voor we de golven weer op gaan. Ook hier wachten we een medevaarder op om samen op te varen. Altijd veiliger in deze omstandigheid. Het is nu echt buffelen. Grote golven van de zijkant proberen bij ons in de boot te komen. We geven ze geen kans. Na een uurtje komen we in Balk. Moe maar we hebben genoten. Hier zitten Erkan en Marian al op een steiger. Vlak bij de bakker die, zoals ze zeggen, de lekkerste roombroodjes van Friesland maakt. Nu volgt een vrij lang maar mooi stuk door de Luts. Een stuk door het bos prachtig en weinig wind. Om richting Stavoren te komen moeten we nu een puntje over het Tjeukemeer en dan over de Mora. Ook hier weer flinke wind en hoge golven. Op de Morra komt de sterke Yerke ons voorbij.

Sterke yerke

Dit is het milieu schip (vlot) van Friesland. Nog een  paar zware kilometers. Bij de jachthaven van Stavoren kunnen we ons kamp opslaan.

Woensdag 34 km.

Het is net 8 uur geweest als we de jachthaven uit peddelen. Langs Stavoren komen we op de sloot achter de zuiderzeedijk.

Dijk bij Hinderlopen

We varen zo naar Hinderlopen. Daar is het stempelen.

De c10 bij Hinderlopen.

Wil gaat het stadje in. Ik blijf bij de boot. Onder tussen zijn Erkan en Marian ook aangekomen. Het heeft Erkan de nodige moeite gekost. Hij heeft last van zijn pols. Daar zit een flinke bult op. Na Honderlopen krijgen ze gelukkig een sleep naar Workum. Waar we gelijk aankomen. Eigenlijk ook helemaal onder de dijk langs. In Workum weer stempelen, ook hier gaat Wil die gelijk brood koopt.

Workum

Na het eten varen we door. Richting ons einddoel voor vandaag. Bolsward.Een deelnemer op een surfplank vraagt of we hem willen slepen, Workum uit. Het is pal tegenwind en 2 bruggen. Dus 3 km slepen we hem. Marian en Erkan varen met ons op. Zij peddelt hij kan het niet vanwege de pijnlijke pols. Net voor Parega houden we een korte pauze. Als weer varen valt hun snelheid helemaal terug. We kopen ze maarachter onze boot.  Zo slepen we ze de laatste 6 km naar Bolsward.

Bolsward.

Het is half 6 als we arriveren.  Bekaf bouwen we het tentje.

Nog even stempelen in het centrum, dat moet voor 7 uur. Op de terugweg halen we chinees op, wat we ons goed laten smaken.  Nog even dit verhaal afronden en naar bed.

1. Henk en Renske:
    28 juli 2022
    En wij maar denken dat het schaatsen van de 11 stedentocht pittig is. Nu met de kano zo te lezen net zo pittig! Succes