West Vlaanderentocht 3

23 juli 2020 - Stolwijk, Nederland

20 juli.

Na de regenbui van gisteravond staan we nu op  met een staalblauwe hemel. De zon recht in de tent. Vandaag varen we richting Ieper. Eerst een stuk over de IJzer naar het zuiden, bij de Knokkenbrug

Knokkebrug

gaan we het kanaal naar Ieper op. Dit kanaal loopt dood bij Ieper. Ooit was het de bedoeling om de IJzer en Leie te verbinden. Door het steeds dichtslibbende kanaal is dit werk nooit helemaal afgemaakt. Ook is er een hoogte verschil.  7 m. Dat dmv sluizen wordt overbrugd. Wij varen tot de sluis en keren om.

Stapvoets varen

De vaarsnelheid is hier wel heel apart aangegeven, stapvoets ???

Boezinge sluis Boezinge sas 2

Hier scheert een ijsvogel vlak voor de kano langs, prachtig die blauwe schicht. 1 km van de sluis is de picknick klaar gezet. Vanmorgen ging het erg rap met de wind in de rug, nu is het wat meer werken met de stevige wind tegen. Zowel het kanaal als op de IJzer terug. Toch is het genieten, mooie wolken luchten, vogels, bloemen aan de kant en voor Wil zoete bramen langs de oever.

bramen plukken

We zijn 4 uur terug. Nu lekker lummelen. Wil duikt in haar boek dat nu erg spannend is. Ik werk wat foto,s af een lekkere Hoegaarden staat voor me.  Straks eten we zalm en vlaamse frieten. We hebben nu al trek.  Wat hebben we het hier goed.

21 juli.

Het is alweer de laatste dag van de WestVlaanderen tocht. Een korte afsluiter vandaag. Vanaf de kanoclub een stukje de IJzer

Ijzetoren

over om vervolgens dwars door Diksmuide te varen.

vaarstraat

We varen naar het oosten door een mooie vaart  tussen de landerijen door. Koeien (mooi belgisch vleesvee) en vogels in het riet. We genieten weer. Na 10km loopt de Krekebeek dood. Bij de Barisdam Kortemark.  De picknick staat hier al weer klaar.

Middag pauze

Nu nog hetzelfde stuk terug. Helemaal niet erg, we zien alles van de andere kant, en het blijft een mooi stuk. Als we terug zijn is het inpakken geblazen. Tent, slaapzakken enz. in de auto.

Rick doet nog een afscheidswoordje en de middag wordt afgesloten met een lekkere maaltijd.

Jammer dat het voorbij is wij hebben genoten, niet alleen van de vaartochten (150 km ongeveer) maar ook van de prima maaltijden en de super gezellige sfeer. Wij komen graag terug. Alle medewerkers van de kanoclub, heel erg bedankt.

Om 5 uur rijden we terug richting Holland. Waar we om 8 uur aankomen.

1. Rik Vierstraete:
    6 september 2020
    Een prachtig verhaal met mooie foto's, we zijn blij dat jullie hebben genoten van de alternatieve ronde.
    Het is aangenaam voor ons jullie te leren kennen.
  2. Henk en Renske:
    6 september 2020
    Fijn te lezen dat jullie zo''n mooie tocht hebben kunnen maken.