Kanotocht West Vlaanderen 2

19 juli 2020 - Diksmuide, België

18 juli.
Het plan om vannacht naar de komeet, Neowise, te kijken, mislukte. Om een uur of 11's avonds kwam er bewolking opzetten. Een troost, we konden door slapen. Na het ontbijt alle kano,s op de wagens. We starten bij de sluis van Fintele om via het Lo vaart naar Veurne te varen.

Kanovaarders in aantocht bij Fintele

Onderweg passeren we Alveringem. Het kanaal looptbehoorlijk recht en wordt aan beide zijden omzoomd met hoog riet. Daardoor is er niet veel uitzicht. Scheepvaart zijn we niet tegengekomen. Wel kroost. Na Alveringem is het kanaal volledig bedekt met een groene laag.

Varen door de kroost

Toch varen we er vrij vlot door. Na de middag pauze in Veurne varen we terug. In een warm stekend zonnetje. 4 uur stappen we bij de sluis uit de boot. We hebben er 26 km. opzitten. Hier wacht een heerlijk ijsje. Alles weer opladen en 13 km terug in de auto naar het kamp in Diksmuide. Vanavond BBQ. De organisatie heeft een heerlijke maaltijd verzorgd. Top.
19 juli.
Nu een klein beetje meer geluk. De komeet is te zien, maar door het licht van de stad is hij niet zo mooi. De tocht vandaag gaat naar het noorden. We varen van de kanoclub weg. Over de IJzer naar Nieuwpoort. Datde Belgen graag vissen weten we wel. Ze komen in grote getale snoeken bij ons in de polder. Hier zitten ze naast elkaar met hun 12 m. lange stok langs de IJzer.

Vissers langs de ijzer

Na 16 km komen we bij het meer, net voor Nieuwpoort. Een jacht komt ons tegemoet. Maar snelheid terug nemen zit er niet in. De kano voor ons verdwijnt in de hekgolf. Wij komen er doorheen met een flinke golf in de boot. Wat een L** . De picknick blijkt niet hier te zijn, maar bij Schoonbakken brug 5 km terug. We peddelen terugnaar de brug, geen straf we hebben een stevig rugwindje. Al om 4 uur zijn we terug bij onze tent, na 32 mooie km. Wil maakt koffie. Ik trek mijn stappers aan. Even later wandelen we naar de IJzertoren, bijna recht tegenover ons kamp.

Ijzertoren 1Ijzertoren 2

Een indrukwekkend monument als herinnering aan de 2 oorlogen die hier op een verschrikkelijke manier hebben huisgehouden. Zo loopt deze prachtige wat minderzonnige dag weer naar een einde. Er wordt al hard gewerkt aan ons avondmaal.