Stenungsung - Götenburg 59 km. 16 gr buien. Wind 5.

13 september 2022 - Gotenburg, Zweden

Het heeft gegoten vannacht. De voorspelde regen voor morgen is grotendeel vannacht gevallen. Wil moest het raam dicht doen, want haar bed werd nat. Na het,  goede, ontbijt zag het er veel beter uit. Hier er daar zelfs blauw in de lucht. We vertrekken richting Götenburg om 8.30. Het is wel stevig trappen tegen de stormachtige wind in. Na een km of 10 evenwijdig met de autoweg draaien we het stille heuvelland in. Een prachtige route.

Een oude wegwijzer

Langzaam omhoog gaand. Wel even onder een boom staan schuilen.  Maar ook af en toe de zon tegen de gitzwarte lucht.

Drijgende lucht.

Die al voorbij was gelukkig. Zo komen we tegen de middag op een stijle weg, 20 km voor Götenburg.  De regen begint weer te vallen.  Ik bel aan bij een huis of we in het portiek mogen schuilen en een boterham eten. De traditionele Zweedse huizen hebben een groot portiek, met aan beide kanten een zitbank. De bewoonster vind het prima.  Maar ze blijft uit de buurt omdat ze corona heeft. Even later komt ze een deur verder naar buiten en spreekt ons in het Nederlands aan. Ze bleek een Nederlandse vader te hebben. Haar achternaam op de deur is Caballero, want ze is met een Spaanse man getrouwd. Wat is de wereld toch klein. Verder maar weer. We klimmen nog een klein stukje om daarna af te dalen naar Götenburg.  We komen op een fietspad naast de E6 te rijden. Wat een rot herrie, bovendien pal wind tegen.  Zeker 3 kwartier rijden we zo. Dan draaien we van de E6 af de stad in. Of beter gezegd het bouwterrein op. De complete binnenstad ligt overhoop. Ze maken een trein tunnel onder de stad door.  Midden in het centrum houden we een stop. Ook nu begint de regen weer. In een  zaakje bij het station eten we een frietje. Terwijl het nu stort.

Centrum Götenburg.

We zijn het allebij zat. Ik zoek een slaapplaats.  Die boek ik onderwijl.  We rijden langs de haven richting hostel, een mooie 4 master ligt aan de kade. De Viking.

De Viking in de haven van Götenburg

Een Vendrehjem, hostel-jeugdherberg. Het is geen sterren hotel. De kamer gaat wel maar bijna alles ontbreekt of is stuk. Maar we redden ons prima. Morgen wellicht beter.