Dag 5 Malcecine-Tore del Benaco

29 juni 2022 - Toscolano-Maderno, Italië

Onder het avond eten gisteravond was het weer droog. Een prima BBQ en wijn. We liggen nog maar net in onze tent als de regen zich meldt.

Er komt slecht weer aan.

Ik weet het niet zeker maar men vertelde dat het de hele nacht heeft geregend. Ik heb er geen weet van.

Van morgen rustig aan. Het waait hard en we vertrekken oas 9.30 uur. Tijd voor een Italiaans ontbijt. Nou dat werd mooi. De dames in het koffie huis liepen heke maal rood aan. 50 mensen tegelijk. Ze kwamen borden, kopjes en theepotjes tekort. Om half tien werd het vertrek uitgesteld naar 20 uur. In de hoop dat de wind wat zou afnemen. Toch vertrokken. Het was echt heftig, de eerste 9 km. naar de pauze stop.  Hoge wilde golven gooiden onze boot van links naar rechts. Uiteindelijk hielden we de boel prima onder controle.  Slechts een liter of 10 in de boot. Bovendien niemand omgeslagen. Na de middag was de wind weg. Nu nog 14 km. Naar met 1,5 a 2 km tegen stroom. Het is al bijna 5.30 uur als we aankomen in Tore del Banaco. Eerst een officieel ontvangst van enkele AIDO mensen. Toen weer ern paar honderd meter terug varen om eruit te kunnen. We wringen onze boot door een smal poortje de kasteeltuin in. Hier slappen we niet maar eten er straks wel. In de locale sporthal maken we ons slaapplek. Vlug naar het haventje. Onderweg komen er enkele medevaarders uit de kerk, waar een mis is opgedragen aan AIDO. Er loopt een processie richting haven.

Zegening boten Tore de Benaco

Pastoor voorop. Wij met een ijsje in de hand (het is hier bloedheet)  er achter aan. Daar komen de tochtleiders aan gevaren en de pastoor doet zijn ding.

Pastoor zegent de boten.

Bidden praten en het zegenen van de boten in de haven. Waaronder de 4 kajaks.  Er wordt een borrel met hapjes geserveerd voor de aanwezigen,  waaronder ook wij. Terug naar de kasteeltuin voor het avond eten. Paelja, niks voor mij, die mossels, garnalen, en weet ik wat voor onbekende dingen. De rijst smaakte wel. De wijn trouwens ook. Het is nu bedtijd. Morgen verder.