7 en 8 sept

8 september 2021 - Schönfeld, Duitsland

Dinsdag 7 sept.  23 gr eerst mist dan zon.
Het is half negen als we de haven uit peddelen de Peene op.

Oude station Loitz

De  mist hangt over het spiegelgladde water. Heerlijk stil varen we het midden van de rivier uit. Na een uurtje breekt de zon door. De mist is snel weg. We zien een grote bonte specht, de kraanvogels houden zich weg. Later zien we visarenden en zeearenden, een bruine kiekendief en reigers.

Gr. Zilverreiger

Toch is het stil vanmorgen. Na 10 km slaan we af de Trebel op. Deze rivier is veel stiller. We stoppen bij een boothelling. Het half twaalf. Peter en Ria komen ook aan wal. Langs de Trebel zijn er weing stop mogelijkheden, dus we gebruiken hier de lunch. Geluksvogel die ik ben, er vliegt een keizersmantel hier rond, die mooi wilde poseren.

Keizersmantel op paardenbloem

Verder stroomopwaarts, de Trebel op. Het is echt prachtig. De kraanvogels horen en zien we. Ook weer arenden. Heerlijk.
Rond half 4 zijn we bij de kamp plek. Nehringen. Een lekker stil terrein net buiten het gehucht. Vannavond barbecue, nu loop ik even naar het dorp, er staan mooie oude panden.

Dorp Nehringen

In de grote linde bomen vallen een paar duizend spreeuwen neer het een gekwetter van jawelste. Opeens, alsof de stekker er uit werd getrokken is het stil. Even later een licht plof geluid en alles gaat op de wieken. Prachtig. Vanavond hoeven we niet te koken. We hebben een BBQ bij de jeugdherberg naast het kampterrein staat alles gereed.

Bbq Nehringen

Om 9 uur is het stik donker. Dus naar bed.

Woensdag 8 sept 26 gr zon.
Om 2 uur moest ik er even uit. In de verte hoorde ik de burlende herten. Vlak bij de kampeerplaats blaffen de reeën. De hormonen zijn bij het wild op een hoog niveau. Om 6 uur gaan we de tent uit. Buiten is het een kabaal. Kraanvogels alom. Reeën gaan tekeer en de herten hoor je ook in de verte. Er hangt een nevel over de velden. Ik zie een 5 tal reeën met de poten in de mist. Blaffend tegenover elkaar. Duizenden kraanvogels kiezen het luchtruim tegen een prachtig roze lucht.

Zonsopkomst Nehringen 1 Close up kraanvogels

We staan dit schouwspel met open mond te bewonderen. Tot er een auto met 2 visser aan komt. Bang de deur knalt open, guten morgen! En weg zijn de reeën. De kraanvogels trekken zich er gelukkig niets van aan. Af en toe vliegen ze vlak over ons heen.  Na het inpakken en ontbijt varen we om 8.30 weg. Spiegelglad water met wat nevel. Onderweg burlen de herten er op los.  De route is de zelfde als gisteren. Alleen de andere kant op. Na 20 km. Varen we de Trebel af en de Peene op.

Demmin met Ria en Peter

Snel zijn we in Demmin, hier een uitgebreide middag stop in een parkje.

Pakhuis demmin

Wil gaat naar de supermarkt ik blijf bij de boot. Na 1,5 uur  varen we de laatste 8 km naar Trittelwitz. Onderweg komt en ijsvogel langs. De rivier us veel mooier dan de Trebel. Daar vaar je veel tussen hoog riet. Nu bos en velden. Een kampterrein aan de Peene. Heel stil hier. Maar mooi. Er is hier geen kraan en alleen en simpele wc. Het is Genieten met een hoofdletter.

1. Rik Vierstraete:
    8 september 2021
    Prachtig
  2. Lenie:
    8 september 2021
    Wat een mooie natuur!
    Super om zo weer met jullie mee te kunnen reizen.