5 en 6 sept

6 september 2021 - Loitz, Duitsland

Zondag 5 sept.
Als we om 7 uur opstaan is het bewolkt. Er staat ook een stevige wind, uit het oosten, dat is gunstig. 9 uur liggen we volgepakt in de Peene. We vertrekken ruim voor alle anderen. Na en paar km stoppen we om aar de grote petplas, een petplas is een plek waar turf gewonnen is een ondiep meertje, te lopen. Die plek had ik gister al gezien.  Op de plas staan wel 50 grote zilverreigers.  Een half uurtje genoten. Nou is het net of het verder niet leuk is maar we genieten continu. Bij het wegvaren worden komen we bij de rest van de groep, die wat later vertrokken is. Het is ondertussen helemaal wolkeloos. Prachtig weer. We zien een visarend, een zeearend, een rode wouw, vluchten ganzen en kraanvogels.

Rode Wouw

Met Carla en Peter leggen we aan bij een hoge steiger. Die is voor kajakkers erg lastig. Een lekker plekje voor de lunch. Nu nog maar 7 km tot Gützkow, waar we bij de kanoclub kamperen. Nog een rode wouw vlak boven ons. Na en gezellige avond kruipen we half 10 in de slaapzak.

Görzkow

Maandag 6 sept 21 graden meest zonnig.
Het is net 6 uur geweest, de lucht zit vol met kraanvogels. We horen ze van alle kanten. Vanuit de tent zien we ze overkomen. Eruit even scheren en dergelijke. Op het bankje in de opkomende zon ontbijten we. Overal vogels in de lucht.
Voordat we vertrekken heb ik alle tijd van de wereld om op dat zalige plekje dit verslagje te maken.

Abe en Wil op bankje

We varen 8.50 weg. Heerlijk weer. Er staat een behoorlijke  wind in de rug. Een km of 7 verder komen we in Jarmen. Hier even voorraad aanvullen. Het brood is op. Verder vandaag  een mooie tocht.

Vogels boven de Peene

We zien weer veel kraanvogels, maar ook zeearend, visarend, en nog veel meer. Half vier zijn we in Loitz. Het vaste ritueel. Tent bouwen,  eten maken,  even douchen en dit blog bijwerken.  De lucht is wat drukkend maar hopen dat het droog blijft.

1. Joosje Horstink:
    7 september 2021
    Oooh Kraanvogels... die kwamen ook één keer overvliegen in Frankrijk bij Joop. Heel bijzonder vond ik het, ook door het aparte geluid wat ze maken. Ik kan me voorstellen dat jullie genieten middenin de natuur!