Citta di Castello - Assisi

5 april 2019 - Assisi, Italië

5 april 11 graden bewolkt en regenachtig.

Al gelijk bij het vertrek regende het wat. Maar ach we smelten niet. We rijden door de nauwe straatjes de stad uit. De route vandaag gaat richting zuid. Er staat een behoorlijke wind, uiteraard uit het zuiden. De weg golft dus wij golven mee omhoog en omlaag. Door het dal van de Tiber die we dan ook regelmatig naast ons zien.

Lappendeken of rijweg?

De weg is stukken slecht. We hobbelen over de lappendeken van asfalt plakwerk. Het zitvlak krijgt er weer een laag eelt bij. In een dorp zien we een bordje "bakker" komt mooi uit, ons brood is bijna op. Door een geblindeerde deur kom ik in een klein hokje met een toonbank. De dame geeft me brood en vraagt terloops waar we vandaan komen en waar we heen gaan. "Complimentie" zegt ze. Ik krijg het brood voor niets. Als ik weer buiten sta komt ze met nog 2 lekkere broodjes.  We komen een hele mooie oude Romaanse kerk tegen. Daar moeten we even binnen kijken. Prachtig, zo mooinkan eenvoud zijn.

Rommaans kerkje inhet Tiberdal Italië

Om 11.30 zijn we in Umbertine hier stoppen we bij de lokale koffie bar. Ook hier krijgen we allebij een caffe latte zonder betaling. Het lijkt wel dat de mensen vrijgeviger worden naar het zuiden toe. Om 2 uur verlaten we na een flinke lange, maar niet al te stijle klim, de route om af te slaan naar Assisi. Deze bijzondere stad willen we niet missen. Al we de stad zien liggen, stoppen we, op de achtergrond nog sneeuw op de berg. De stad zelf in helemaal van licht rose natuursteen.

Assisi

Indrukwekkend. We rijden omhoog, weer klimmen dus en dat aan het eind van de dag. Aan de andere kant rijden we zo naar binnen door de hoofdpoort. Ons hostel hebben we snel gevonden. Fietsen onder in de hal wij boven een heerlijke douche en bed. We boeken er gelijk een 2e nacht bij. Morgen het stadje en de basiliek van St Franciscus bekijken.  Als we naar eethuis onderweg zijn wordt de straat helemaal gevuld met moniken en nonnen die in optocht biddend naar de kerk lopen. Als de stoet voorbij is sluiten we aan. Niet naar de kerk maar naar een plek om de honger te stillen.

1. An:
    5 april 2019
    Hoi Wil en Abe,
    Wat beleven jullie weer veel moois!! Geweldig!
    Een hobbelige weg neem je dan op de koop toe toch? :-)
    Nog veel plezier!
  2. Willeke:
    10 april 2019
    klinkt allemaal weer leuk:)