Dagen 20 tot 24 Lavis Cologna door naar Venetië

7 juni 2018 - Zevio-santa Maria, Italië

3 juni Lavis - Cologna di Tenno.

In ons eenvoudig hotel wordt een koninklijk ontbijt geserveerd. Alles erop en eraan. We vertrekken om 8.45 uur. Het is lekker weer. We rijden het dorp uit en komen weer bij de rivier. We rijden over het dijkje richting Trento. Waar we na een half uur al zijn. Wat zijn wij blij dit gister niet te hebben gedaan. Er is een internationaal gebeuren, waardoor er geen hotel bed meer vrij was. Wel zijn we de stad in gegaan. Het is een hele mooie stad, veel oude gebouwen die vaak voorzien zijn van kleurrijke fresco,s. Na een rit door de stad en een kop koffie gaan we verder. Langs Rovereto naar Mori. Hier stel ik de gps in op de route naar Sytske, m,n zus. Op het moment dat ik de telefoon wil pakken om haar een berichtje te sturen waar we staan, belt ze zelf. Ze wil ons tegemoet komen. We spreken af bij de brug in Torbole. Wij stappen weer op om het laatste stuk te doen. Eerst een stukje naar boven. Dat valt zwaar in de hitte. Een paar km verder geeft Wil aan zich niet lekker te voelen. We stoppen en gaan in de schaduw zitten. Maken een boterham klaar, die haar niet smaakt. Ze heeft ook buikpijn. Even later wordt ze duizelig en zakt weg. Ik hou haar bij de les. Langzaam kikkert ze weer wat op. Na een sanitaire stop tussen de druivenranken krijgt ze weer wat kracht terug. We denken dat ze een lichte zonnesteek heeft opgelopen. Na een 3 kwartier voelt ze zich goed genoeg om weer op te stappen.  We rijden heel rustig verder. Ook klimmen we een 60 m omhoog om de laatste pas te nemen. Nu dalen we af naar het Garda meer prachtig zo het daar ligt beneden ons. Sytske staat ons op te wachten. We rijden met z'n 3 en langs het meer naar haar huis. Het laatste stukje wordt Wil te zwaar. De hitte vergt veel van ons. De laatste 3 bochten in de weg lopen we omhoog. Tegen 4 stappen we binnen. Ons doel is bereikt. Een paar dagen luieren bij zus en dan naar Verona.

4, 5 en 6 juni. Cologna di Tenno.

Een lekker rustige onderbreking van ons fietsavontuur. Gewoon luieren wat klusjes in ieuwe theepot uitzoeken, voor haar verjaardag. In de middag fiets ik naar Ville del Monte een heel mooi oud dorp net voorbij Tenno. Ongeveer 250 m omhoog. Dat is zonder de bagage een eitje. Op de 6e gaat Sytske ‘s morgens vroeg naar Verona om Ma op te halen. Ze landt daar kwart voor 9. Precies op de verjaardag van zus Sytske. Eerst versieren we met Grete en Noora de kamer. Wil brengt de twee meiden naar de schoolbus en ik laat de hond uit. Tegen 11 uur komen Ma en Sytske binnen. We hebben koffie met taart. Zo vliegt de tijd.Uitzicht over Riva del Garda

s’  Nachts slapen we in de tent. Zo groot is het huisje niet. De laatste nacht valt er wat regen. Op zich niet erg, maar we hebben alleen een natte tent om mee te nemen.

7 juni. Cologna - Zevio 77 km fietsen en 27 op de boot

We staan vroeg op, vandaag vertrekken we.  We hebben tijd genoeg om naar Venetië te rijden en terug naar Verona. Eventueel kunnen we terug ook nog een stuk treinen, maar alleen als we tijd te kort komen of noodweer uitbreekt. Om half tien vaart de boot van Riva naar o.a. Benzola. Hiermee vermijden we een stuk fietsen over een hele drukke tweebaansweg met een aantal tunnels. Op het GardameerWe komen 27 km zuidelijker aan wal aan de oostkant van het Gardameer. Nu kunnen we de gewone weg en fietspaden volgen. Rond half twaalf, stoppen we in Pai. Er staat een bord met een betaalbaar dagmenu en we hebben honger. Op het terras aan het water zitten we heerlijk. Het eten is redelijk, voldoende om als brandstof te dienen. Kort na deze stop verlaten we het meer en gaat de weg omhoog. Een paar pittige klim stukken komen we nu tegen. Dat bij 30 gr. Is dus zweten. Na een klein uurtje zijn we kletsnat boven. Nu dalen we een klein stukje om bij de rivier (de Adige) te komen. Deze loopt door Verona. Het is rond 3 als we Verona bereiken. We stoppen in een parkje bij de stuw. Het bankje dat vrij is staat tegenover 2 bankjes die gevuld zijn met een 6 tal oudere Italianen. Het is een film om te zien hoe dit groepje met veel bombarie de wereldproblemen oplossen. Wij maken een kop chocolade om de energievoorraad aan te vullen. Ondertussen kijken we waar de camping is. Die ligt een stuk van de route en we moeten een paar honderd meter klimmen. Bovendien is hij hartstikke duur. Een stukje verder zie ik een hotel op Google die bijna hetzelfde kost. Die keuze is simpel. We plakken er nog 20 km aan er gaan daar naar toe. Ondertussen wel een reservering gemaakt. Anders vis je soms achter het net. We zijn net over de helft van de weg naar het hotel als we bij een stuw in de rivier komen. Voor auto,s niet te passeren, maar er is wel een fiets pad overheen. Dat is super, nu is de weg zeker 5 km korter. En jawel, een klein stukje verder kunnen we doorsteken om vlakbij het hotel uit te komen. Tegen half zeven zijn we er. Hotelkamer ZevioEen super de luxe spul. Lekker douchen wat eten en de dag doornemen. Nu schrijf ik dit heerlijk buiten op het terras. Waar zijn we? Ongeveer 15 oostelijk van Verona. In Tenuta Vecchio Molino. Betekent zoiets als de oude molen. Nog 131 km tot Venetië.

1. Willeke:
    7 juni 2018
    Italië zo'n prachtig land, dat is genieten, maar die hitte o ik leef met jullie mee,
    pittig maar je krijgt er veel moois voor terug, groeten van ons W en A en W
  2. Lenie:
    8 juni 2018
    Klimmen bij 30 graden is een heel ander verhaal dan bij 20.
    Hopelijk treffen jullie gewoon lekker weer voor het laatste stuk.
  3. Henk en Renske:
    11 juni 2018
    Genieten weer van Julie verhalen maar doe rustig aan. Wij en jullie worden toch ook een dagje ouder.