Dag 8 over de grens naar Frankrijk. 55 km

25 september 2017 - Montmédy, Frankrijk

Ook vanmorgen was het heel mistig dus hetzelfde als gisteren. We fietsen kwart voor negen weg bij de camping. Richting Florenville waar we met koffietijd binnen reden. Het is flinke plaats huer doen we boodschappen. Als we onze fiets inpakken kaat deze suffert zijn leesbril vallen. Precies op een rooster van een put. Dus dat wordt vissen. Bij klooster Orval.Gelukkig lag het rooster los en kan ik er net bij. We zoeken even de juiste weg en gaan verder. 15 km verder komen we langs het gigantische complex van de Abdij van Orval. Het klooster van OrvalHier wordt bier gebrouwen en kaas gemaakt. We kopen echter niets het zijn te grote brokken of meerdere fessen. Te zwaar op de fiets.10 km. Verder komen we bij Limes dat tegen de grens ligt. Het wordtstevig klimmen, zowel voor als na de grens, die we bij Het douane huisje bij Fagny aan grens naar FrankrijkFarny  passeren. We klimmen nog een paar km.  Tot 312 m. Daarna rijden we heerlijk een beetje bergaf naar Montmedy.  'S Avonds lopen we vanaf de camping naar de citadel. Ongeveer 500m van de tent. Het is een compleet dorpje op de top van de heuvel. Lodewijk 14 heeft hier nog een poosje gewoont toen hij net als vele anderen in deze streek aan het knokjen was.

Morgen willen we prberen Verdun te bereiken en huer een rustdag inkassen. Rond deze plaats is veel veel gebeurd in de 2 wereld oorlogen.

1. Alida Van Rijn:
    25 september 2017
    Veel plezier groeten van ons allen.
  2. Jaap Uittenbogaard:
    26 september 2017
    Heel veel herkenning in jullie reis. We maakten hem in 2001 en in 2004 op de racefiets. Grensovergang bij Luimes, daar stonden we.
    Richting Verdun langs de bovenloop van de Maas, mooie route. Verdun zal wel veel indrukken opleveren ! Succes !