Dag 14. Van Charmes naar Fontenoy le Chateau.

1 oktober 2017 - Fontenoy-le-Château, Frankrijk

Om 7 uur loopt de wekker af. We pakken de tassen in en sjouwen ze de trappen af naar de receptie. Vanaf 8 uur kunnen we ontbijten, dus zijn we daar optijd bij. Na het ontbijt kunnen we gelijk weg. Om 8.30 rijden we een koud en mistig Charmes uit. Een kleine wereld nabij CharmesWe nemen de west variant van de route zuidwaards. Iets korter maar al snel een stevige klim. Het blijft een kleine wereld, we hebben een zicht van 150 m. Het rijdt als een trein, na 2 uur al 27 km. Net voor Girancourt komen we bij het Canal de l,est, vanaf nu rijden we over het jaagpad. In dit kanaal zijn heel veel sluizen soms om de 200 m. Bij elke sluis gaan we een meter of 3 naar beneden. De zon is er nu bijgekomen en we genieten volop. Bij zo,n sluisje houden we middagstop. Al om 2 uur rijden we Fontanoy le Chateau binnen. We staan op de brug als in het Nederlands worden aangesproken.De kerk van Fontenoy

Het was Arna, een Hollandse die naast de brug woont en een B&B heeft. Dus geen gezoek en een goed bed. Ze heeft nu geen tijd want ze moet gaan zingen. Wij wachten in de tuin, aan het kanaal op haar man Herbert. Hij komt even later met de hond aanlopen. Hij laat de kamer zien. Prima, simpel, dus goed genoeg. De middag lopen we door het dorp en bekijken de kerk en de ruine van het kasteel. Het dorp was in het verleden wereldwijd beroemd door het broderie werk.

Het museum is open dus daar wil Wil wel even kijken. Drie kamers groot maar leuk om te zien. Ook een ruimte met wat historie over de smederijen die hier waren. Vooral hoefspijkers en bestek werden hier gemaakt. Na een kop thee en koffie bij, ook al weer een Hollandse bewoonster van het dorp, gaan we naar ons honk om een potje te koken. Ik ga zometeen uitzoeken wat morgen ons einddoel gaat worden.