Ons reisschema met wat we hopen te kunnen zien.

26 mei 2017 - Stolwijk, Nederland

Dag 1- 28 mei   We vertrekken vanuit Vlissingen, via de Westerschelde naar de Noordzee. Onderweg kijken we samen met de reisbegeleiders van Vogelbescherming Nederland en de zeer ervaren gidsen van Inezia Tours uit naar zeevogels en zeezoogdieren.

Dag 2- 29 mei     Dag op zee. Tijdens eerdere reizen zijn er tijdens de oversteek van Hansweert over de Noordzee o.a. Orka, Dwergvinvissen, Witsnuitdolfijnen, Gewone Dolfijnen, Bruinvissen, Tuimelaars, Stormvogeltjes, Alken, Zwarte Zeekoeten, Papegaaiduikers, Noordse Pijlstormvogels, Grote Jagers en Kleine Jagers gezien.

Dag 3 – 30 mei    Bij Fair Isle, één van de Shetland eilanden, gaan we aan land en lopen naar het wereldberoemde Bird Observatory. Op een andereiland waar we mogelijk aan land kunnen gaan, Mousa, bezoeken we één van de best bewaard gebleven brochs in Schotland. Een broch is een ronde toren van stenen, waarschijnlijk gebouwd door de Picten. Overdag zien we Zwarte Zeekoeten, Roodkeelduikers, Kleine Jagers en Grijze Zeehonden, maar het hoogtepunt van de dag is een excursie waar we, als we op het juiste moment aan land zijn, duizenden Stormvogeltjes zien en vooral horen terugkeren naar hun nesten op het eiland.

Dag 4 en 5   31 mei- 1 juni     Het schip zet koers naar het noorden, richting het Noorse eiland Jan Mayen, dat zo’n 300 zeemijl ten noordoosten van IJsland ligt. Dit is het gebied waar de North Atlantic Odyssey op zijn best is. Tijdens deze twee dagen op zee staan de gidsen volop aan dek op de uitkijk naar zeezoogdieren en zeevogels. Het schip heeft meer dan voldoende ruimte voor alle passagiers om ook aan dek te staan en te genieten van waarnemingen van bijvoorbeeld Dwergvinvis, Gewone Vinvis, de enorme Blauwe Vinvis (tijdens de reizen van 2010 en 2012 zagen we een Blauwe Vinvis op minder dan 30 meter voor de boot!), Butskop, Bultrug, Tuimelaar en Witsnuitdolfijn en vogels als Alk, Papegaaiduiker, Kleine Alk, misschien al de eerste Dikbekzeekoet, Noordse Stormvogel, Zwarte Zeekoet, Jan van Gent en Kleine Jager. Orka’s komen hier ook voor en zijn vaak erg nieuwsgierig, regelmatig dichtbij het schip zwemmend.

Dag 6 - 2 juni     Jan Mayen is een klein vulkanisch eiland met Mount Beerenberg als middelpunt. Van de flanken van deze 2300 meter hoge vulkaan glijden imposante gletsjers de zee in. Tot voor kort was het niet toegestaan dit eiland met zijn militaire basis te bezoeken, maar met toestemming van de Noorse autoriteiten is het tegenwoordig meestal mogelijk hier aan land te gaan om het weerstation te bezoeken. Bij Kvalrossbukta bezoeken we de overblijfselen van een 17e eeuwse nederzetting van Nederlandse walvisjagers, waar tegenwoordig een grote kolonie Noordse Stormvogels is. We varen langs Koksletta waar duizenden Kleine Alken en Dikbekzeekoeten dichtbij de gletsjer broeden, bekeken door hongerige Grote Burgemeesters.

Dag 7 – 9   3-4-5 juni.    Het schip vaart richting het Noordoosten richting de rand van het zeeijs, zoekend naar andere walvissen, dolfijnen, zeehonden en zeevogels. Als we niet verder naar het noorden kunnen omdat we de rand van het pakijs bereikt hebben, zetten we koers naar Noord Spitsbergen. Dit is ook het gebied waar we uitkijken naar de zeer zeldzame Groenlandse Walvis, die hier in kleine aantallen voorkomt  en met enige regelmaat gezien wordt. Tijdens onze reis in 2015 deden we een ontdekking die wereldnieuws werd: bijna 100 Groenlandse Walvissen, meer dieren dan deze populatie geacht werd te hebben. Hier kan het gebeuren: een machtige ontmoeting met de Keizer van het Noorden: de IJsbeer, zelfs midden in de nacht! Als we ’s nachts een IJsbeer tegen het lijf lopen, zullen we dit via het omroepsysteem bekend maken, zodat niemand deze ontmoeting hoeft te missen!

Dag 10  - 6 juni      Afhankelijk van het zeeijs en mogelijke loodsverplichtingen, varen we één van de fjorden in het westen van Spitsbergen in. Hier hebben we kans op Walrussen en IJsberen die jagen op zonnende robben. Ten westen van Spitsbergen, nog op open zee is een gebied waar we vrijwel jaarlijks meerdere walvissoorten zien, waaronder het grootste dier op aarde, de Blauwe Vinvis!

Dag 11 - 7 juni     Aan de oostkant van Prins Karls Forland ligt Poolepynten, een lage wal met een binnenzee en stranden aan beide kanten. Hier gaan we nog eens op zoek naar Walrussen. De Walrussen komen er aan land om te rusten en hun eten te verteren en laten zich meestal van dichtbij bekijken en fotograferen. De laatste stop proberen we bij Alkhornet te maken, een enorme berg aan de ingang van Isfjorden. Op de berg broeden tienduizenden vogels die onder luid geroep, gepiep en gekakel af en aan vliegen. Aan de voet van de berg hebben verschillende Poolvossen hun burcht. Ook het Rendier komt hier in flinke aantallen voor. Ze hebben kortere poten dan hun soortgenoten op het vasteland en laten zich vaak erg goed en van dichtbij zien en fotograferen. Mochten we hier niet aan land kunnen, dan is het goed te weten dat zowel Poolvos als Rendier ook in Longyearbyen voorkomen en zich daar eigenlijk altijd laten zien aan mensen die na afloop van de bootreis nog een aantal dagen op Spitsbergen blijven...

Dag 12 - 8 juni    We gaan in de ochtend van boord in Longyearbyen, het administratieve centrum van Spitsbergen. Hier heeft ieder de keus om meteen het vliegtuig naar huis te nemen, één of meerdere dagen langer te blijven of meteen aan boord te gaan voor een aansluitende cruise bij Spitsbergen voor een langer verblijf bij deze noordelijke archipel.

Blog via de organisatie  http://www.ineziatours.nl/blog/blog-2017-65

Na 8 juni zijn we zelf weer on line.

1. Ina:
    27 mei 2017
    Wat klinkt het geweldig. ENJOY your trip.