Skærbæk naar Kloster. 98 km.

18 september 2020 - Søndervig, Denemarken

Don. 17sept.

Na het vertrek uit ons luxe verblijf in Skærbæk rijden we 9 km langs een drukkere weg. Gelukkig op veel betere fietspaden dan we in Duitsland hebben gehad. We slaan af naar de kust. Nog maar kort op de kustweg zien we een mooi plant staan, kattendoorn, terwijl ik foto,s maak hoor ik het geluid van kraanvogels. Een groep van wel 400 vogels vloog naar het zuiden.  Kort daarop hoorden we ze weer. Maar dichterbij. Een groep van wel 200 stuks liepen in het net gemaaide land te fourageren. Genieten is dat. De route loopt door de oudste stad van Denemarken, Ribe.

Dom van Ribe

Daar houden we koffiestop. Het stadje zelf viel wat tegen. Verder gaan we. Als we later in de middag weer op de kustweg rijden, zie ik een hele groep lepelaars. Ja dat is stoppen, verrekijker erbij. Het zijn er zeker 60. Nu nog een 10 tal km naar Esbjerg. We zijn nog niet in de stad als er boven ons een gekrijs te horen is. Een gigantische groep meeuwen vlogen in de rondte, alsof het een wervelwind was. Wit-zwart zien we de onder en de bovenkant in de zon. Verder maar weer de stad in. Niet onze lievelings bezigheid. Maar we weten het centrum te omzijlen en na 72 km bereiken we het pension. Het is simpel en we moeten zelf voor eten en ontbijt zorgen. Ik stap maar op mijn fiets en rij ong. 1 km terug naar de supermarkt. Scharrel wat lekkers bijeen en ga terug. Nu zitten we uit te dikken. Straks gaan we beste zangers kijken via het internet en dan onder de wol. Morgen krijgen we een lange maar ik verwacht een hele mooie rit.

Zonnig, licht no wind, 18 gr. 72 km

Vrij 18 Sept.

In het simpele pension van vannacht wordt geen ontbijt aangeboden. Dus wij gaan vroeg op, het wordt een hele lange rit, we maken ons eigen ontbijt en rijden 7.40 weg. Een blauwe hemel en een heldere zon.

Nevel trekt op

Maar koud, het is net boven of rond het vriespunt. In de schaduw is alles wit gevroren. Gelukkig hebben we dunne handschoenen bij ons.

Eerst 8 km langs een drukke weg voordat we afslaan naar binnen wegen. Onderweg zien we wel 250 roeken op de elektrakabels zitten.

Roeken op de draad

Ook de door de wind gevormde bomen zijn een apart gezicht.

Wind gevormde bomen

Als we weer dichterbij de kust komen slaan we af naar het noorden. Een militair oefenterrein. Prachtig heidegebied. We zijn er nog maar net op als ik een hele groep van meer dan 20 edelherten zie. Verekijker erbij en kijken maar. Achter ons horen we een ander hert burlen. Het kan niet mooier worden. De route loopt een heel stuk over de heide en bos. Een kleine adder kruist ons pad. Later ook nog een zandhagedis. Nu komen we in de duinen.

De duinen

Mooi gebied, helaas staan er heel erg veel weekeind huisjes. Het lijkt wel of elke Deen er een heeft. Wij hobbelen over de grindwegen ertussen door. We hebben vandaag veel onverharde wegen, een aanslag op ons zitvlak. De statige witte vuurtoren van Lyngvig komt steeds dichterbij.

Vuurtoren van lyngvig

Als we daar zijn staat de teller op 80 km. Nu nog 17 km. Het is even over 4 als we bij ons slaapplek in Kloster aankomen. Niemand thuis. Na wat getelefoneer krijg ik onze gastvrouw te pakken. We kunnen gewoon naar binnen, de deur is los en onze kamer is klaar. Ze komt pas rond 7 thuis. Ook de keuken kunnen we gebruiken. Dat is wel fijn. Een restaurant is 5 km terug. Een dorpswinkel een km hier vandaan. Vannavond lassagna en reistepap toe. We zijn net klaar met ons maal als de gastvrouw thuis komt. Een heel vriendelijk  gastvrije vrouw. Wil is nu bramen plukken in de tuin. Morgen weer vroeg op er wacht weer zo,n lang stuk. Er  zijn onderweg verder niet veel dorpen of overnachtings plekken. Voor de zekerheid heb ik er net een geboekt voor morgen nacht in Agger.

Zon de hele dag, lichte nw wind 18 gr. 98 km.