Van Dagebull naar Skærbæk

16 september 2020 - Skærbæk, Denemarken

Dinsdag 15 sept.
Op ons gemak ontbijten. De boot naar Föhr gaat pas 9.40 uur. Als we bij de terminal aankomen staat er wel een lange rij voor kaatjes maar de meesten gaan naar Anrum. Wij varen in 40 min. Naar Wyk op Föhr. Een flinke verzameling van, meestal elektrische, fietsen op de boot.

Fietsen op de boot

Wij worden een uitzondering met een spierbediende fiets. Nou daar zijn we niet alleen. Scheveningen in het hoogseizoen. Wel zijn we heel vlug bij de info balie en scoren een mooie landkaart met fietsroutes over het eiland. Als we eenmaal de drukte uit zijn fietsen we langs de zuidkust. We komen langs diverse grafheuvels. Deze zijn uit verschillende tijden, steentijd, ijzertijd en bornstijd.

Strand zuidkust Føhr

Op een bankje bij Hedehusum klif eten we de heerlijke verse broodjes die we bij de bakker in Wyk hebben gekocht. Hier bij deze klif kunnen we verschillende aardlagen zien, met daarin ook verschillende stenen, die afbrokkelen.

Steentjes van het strand Føhr

Het strand ligt er vol met flintsteen. Verder gaat de mooie route. Zo belanden we bij een aarden wal van 10 m hoog die een cirkel van 120 m doorsnede vormt.

Viking vesting Wal rond viking vesting

Dit is een oude vesting van de vikings uit de 9e eeuw. Er was hieral bebouwing 2500 jaar v.Chr.  Nu nog 7 km naar de haven. 16.35 vaart de boot terug.  Het is nu laag water, op de zandbanken die droogvallen zie ik een groepje zeehonden. Wel ver weg maar met de kijker goed te zien. Totaal zien we er zeker 50 op de verschillende platen.

Zeehonden

Terug in Dagebüll is het tijd voor een avondmaal. Na deze prachtige (rust) dag rijden we rond 7 uur bij het pension de schuur in. De fiesten staan hier prima. Wij maken nog even een praatje met een wat ouder Nederlands stel dat hier 2 weken blijft. Wij lopen ons ritueel door. Verhaaltje schrijven wat fotos klaar maken alvast wat door nemen van de route die morgen komt. Ect.
Onbewolkte dag, warm 26 gr. Vrijwel windstil. Maar 42 km.

Woe. 16 sept.
Het is mistig als we wakker worden om 7 uur. Even na 8 stappen we op de fiets. Het is gaan waaien en de mist is al bijna weg. We gaan naar het noorden, helaas de wind komt daar vandaan. Het is stevig trappen om 12 km/h uit de pedalen te persen. Gelukkig gaan we niet langs de kust maar een stuk er vanaf over het vlakke boerboerenland. Er wordt wel overal hard gewerkt. Eggen, ploegen maar ook inzaaien.
De wolken hangen laag. De molenwieken zien we alleen als ze naar de grond wijzen. We verleggen de route om brood te kopen. Een paar km om via Neukirchen. Van hier is het nog 6 km naar de grens bij Rozenkranz.

Grens Denemarken bij Rozenkranz

Precies op de grens stopt m,n gps ermee. Komt  goed uit want ik moet een nieuw track inlezen. Nieuw batterijtjes en voort kunnen we. Ondertussen heeft Wil het route boek gewisseld. Boekje no. 4 al weer. Het laatste deel naar het noorden. We rijden echt in een ander land. Het is hier schoner en netter dan in Duitsland. Ook hebben we nu een aantal stukken onverharde weg.  Bij Hjerpsted is het lunchtijd. Hier reserveer ik een slaapplek in Skærbæk. Nog 25 km.

Kerk interieur

Na Husum-Ballum waar we de kerk bekijken, mooi in zijn eenvoud, rijden we over een gravel pad in de luwte van de dijk verder. Als we over de dijk kijken zien we de schuimkoppen op de golven.

Stormachtig op zee

Kwart over drie zijn we al bij onze bestemming.

Bungalow Skærbæk

Een supermooi bungalow park, waar wij er in een gaan slapen. Prima plek voor een uitgebreide wasbeurt, zowel mijn rug als onze kleren krijgen beurt. De zon schijnt nu en de kleren drogen hier prima. Bij de super om de hoek haal ik 2 pizzas, een bak salade en een pot reistepap met amandelen. Een heerlijk maal die we in ons huisje kunnen opwarmen. Nu lekker lummelen, morgen hopen we Esbjerg te passeren.

1. Heleen van wijnen:
    16 september 2020
    Leuk om te lezen en ideeën op te doen!
  2. Lenie:
    17 september 2020
    Bijzonder om zo'n oude vesting van de Vikingen te zien!