Napels 12 april 20 graden zonnig 21 lkm.

13 april 2019 - Pompei, Italië

Vandaag verplaatsen we ons naar Napels. Met de trein. Dus door Rome tijdens de ochtend spits. Na 3 kwartier zijn we bij station Termini het hoofdstation van Rome. Even zoeken er zijn 4 maatschappijen bij de een mag de fiets wel, de andere niet, en dan op je beurt wachten voor een kaartje. 10.36 uur vertrek. De fiets hangen we aan een haak.

Fietsen aan de haak

De rit duurt 3 uur. Met de boemeltrein. Aan gekomen in Napels valt de stad op. Vies, druk, somber. We rijden naar het oude centrum. Op een plein kopen we koffie en thee. We mogen de fietsen bij het zaakje laten staan. Op het plein, piazza del gesu nuovo, staat een grauwe groote kerk met dezelfde naam.

St. Gesu Nuovo in Napels

Toch haar even binnen kijken. Nou dat was verrassend. Schitterende schilderingen de moeite waard.

In st Gsu Nuovo

We lopen wat rond.

Straat in Napels

We halen de fietsen op en gaan verder de oude stad in. Heel druk met toeristen. Uiteindelijk komen we op piazza Dante waar we afgesproken hebben met Marco. Bij hem slapen we vannacht. Als we zitten te wachten. Appt hij ons dat het later wordt. Wij gaan alvast naar eten bij een zaakje op het plein. We overnachten in het mooie herenhuis vlak bij het plein.

Zaterdag 13 april. 17 gr bewolkt.

We vertrekken pas om 9 uur. Rijden langs de bakker voor heerlijk vers bruin brood.

Plein in Napels

Ook een doos aardbeien gaat mee. We rijden langs de haven de stad uit. Het is erg druk, en de weg, kasseien. We rijden dus al vandaag Parijs-Roubaix. Zo hobbelen we naar Hercoleum.

Herculeum met Vesuvius

Een opgraving van een stuk stad dat onder de as van de Vesuvius was verdwenen in 79 na Chr. Net als Pompeii. Het is niet druk. De fietsen parkeren we op de autobus parkeerplaats. Daar wordt er een beetje opgelet. We hebben er 2,5 uur tussen de ruines rondgelopen.

Herculeum

Onvoorstelbaar, wat een historie. Zelfs houten balken uit die tijd zijn, verkoold, nog zichbaar, maar ook veel mooie mosaiekvloeren

Mosaiek Herculeum

en wand schilderingen. We eten ons brood, ja met aardbeien, die hebben de kasseien maar slecht overleeft. We gebben een soort moes op brood. Maar ze smaken nog goed. Nu nog 10 km naar Pompeii. Ons B&B ligt 300m  van de ruines af. Het is erg netjes en heet, the green garden. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden speken ze geen woord engels. Maat met ons Italiaans 😉 komen we een heel eind. Morgen blijven we in Pompeii.

1. Lenie:
    13 april 2019
    Mooi dat het zo rustig was in Hercoleum!
    Ik ben benieuwd hoe dat in Pompeii is.