Dag 27. AVIGNON.

14 oktober 2017 - Avignon, Frankrijk

Vandaag uitgeslapen. Zelf een ontbijt op de kamer gemaakt. Om een uur of 10 liepen we naar de overdekte markt. Brood gekocht, verder wat etenswaar voor tussen de middag. Daar na de vvv om info gevraagd om naar Arles te fietsen. Het dorp van Vincent van Gogh. Daar gaan we morgen naar toe. Een kort dagje van ongeveer 40 km. Langs de Rhone. Over de Camargue wisten ze niet zoveel. Buiten het rayon. Dus dat vernemen we wel in Arles. Op het station werden we keurig geholpen door een jongeman. Hij heeft onze terugreis uitgezocht en geboekt. We vertrekken 23 okt. Om 8 uur uit Avignon. Via, let op, Lyon, Geneve, Bern en Bazel, waar we overnachten. De andere ochtend van Bazel naar Frankfurt en dan naar Utrecht. Zonodig moeten we in Utrecht een kaartje kopen naar Gouda. Dat werd te moeilijk. Of we fietsen van Utrecht naar huis.Rue F. Mistral Dus 24 okt. komen we laat in de middag thuis aan. De boodschappen daarna in het hotel gebracht, koffie gemaakt en toch de fietsen gepakt. Lopen is een te grote aanslag op mijn enkel. O, ja de zweepslag van 2 weken terug is helemaal weg. Vandaag zelfs zonder zwachtel gelopen en gefietst. Rue des TeinturiersDus we zijn helemaal topfit, met een bruine kop. Het is een prachtige stad, we rijden door hele mooie straatjes met als topper Rue des Teituriers. Langs dit straatje, dat is bestraat met keitjes uit de beek naast dit straatje, staan prachtige plantanen. In de beek hangen nog een stuk of 5 raderen van de 23 die er vroeger waren. We rijden soms aan de binnenkant soms aan de buitenkant van de stadsmuur de stad rond. De muur loopt helemaal rond. Zo komen we bij het paleis van de pauzen. Er staat de lange rij voor de ingang. We laten we die beurt voorbij gaan. We hebben niet zoveel interesse om naar de rijkdom van die pauzen te gaan kijken.  Naast dat gigantische bouwwerk is op de top van de rots een park met een prachtig uitzicht over de Rhone het eiland dat in de Rhone ligt met in het achterland het grote kasteel van Villeneuve de Avignon aan de overkant.  Pont d avignonWe stappen weer op ons stalen ros en hobbelen over de keitjes verder door de stad richting hotel. Straatje in AvignonDat was een prachtige rustige dag. Nu gaan we de stad weer in om op een van de vele pleintjes wat te gaan eten.

Bijgevoegd een paar fotos van de mooie straatjes