Nørresundby rustdag Aalborg - Aalestrup

24 september 2020 - Aalestrup, Denemarken

Woe. 23 sept.

Vandaag, Rustdag in Aalborg. We slapen wat uit gaan uitgebreid onder de douche en ontbijten op ons gemak.
Na een heerlijke kop koffie rijden we de brug over naar de binnenstad. Een mooie stad, een paar straten met heel oude huizen.

Straatje Aalborg Raadhuis Aalborg

Meer wel een Scandinavische sfeer. Schoon en rustig. Op zoek naar de vvv. Als we die vinden in een omgebouwde fabriekshal bijkt die gesloten te zijn. Dan bezoeken we een expositie in dit zelfde gebouw van Bodil Nielsen. Zij heeft allerlei stoffen opgehangen die van kleur wisselen. Het was niet onze smaak, maar je ziet weer eens wat anders. Op een bankje met uitzicht over het Nimsfjord eten we onze boterham.

Limsfjord Aalborg

In de middag touren we nog wat door de stad. We bekijken een aantal streetart schilderingen.

Streetart

Half 3 zijn we terug in het pension. Ik ga boodschapppen doen voor het avond eten. Nog een poosje lezen tot het boek uit is. De fietsen nazien, ketting smeren van Wil haar fiets, remmen bijstellen, banden pompen ect. Tegen 5 gaat Wil een potje koken. Reist met prij en havermout toe. Zo loopt deze rustige dag ten einde.

Zonnig een klein buitje in de middag. 18 gr lichte wind 11 km.

Don. 24 sept.

Na een heerlijke rustdag gaan we weer verder. Als we opstaan regent het. De voorspelling is dat vandaag de slechtste dag van deze week zal worden. We zullen wel zien. Regen is slechts water, het kan weer drogen. Als we om half 9 wegrijden is het droog. Wel staat er een harde wind uit het zuidwesten. Ik denk wel kracht 5 a 6 Bft. Dus we rijden ombeurten op kop. Het is echt herfts, bladeren en takken op het pad. In tegenstelling met eergisteren is nu de route prachtig. Eerst rustige wegen met mooie uitzichten over het fjord en later de meren.

Bui boven het fjord

Glooiend landschap. Al snel buiten Aalborg zien we grafheuvels hoog bovenop een echte heuvel.

Grafheuvels bij Nørholm

In het plaatsje Nibe aan het fjord Bredning is het tijd voor de lunch, althans we een eten een broodje kaas met ei.

Het was ook om even te schuilen voor een buitje. De 6 eieren die ik gister had gekocht moesten op, meenenen is geen optie. Al snel rijden we verder, lang zitten is er niet bij. Het is fris 17 gr. En dan koel je toch snel af. Nibe is een oud vissersdorp, veel lage huisjes. Kort na Nibe rijden we een oude spoorbaan op. Heerlijk, nu klimmen en dalen we heel geleidelijk. Soms op een dijk door moeras gebied, een ander stuk rijden we beschut in een uitgegraven strook door het bos. Het blijft wel kei hard waaien, maar de route ligt wel redelijk beschut. Een stukje voor Aars, bij Blære, zien we een hunnebed liggen 20 m naast de spoordijk.

Hunnebed bij Blære

Daar gaan we toch even kijken. Hij blijkt n.l. 4500 jaar oud te zijn. Bij Østrup hebben we er 60 km windstampen opzitten. De benen worden moe. Ik had al geprobeerd een slaapplek te bellen, maar die geeft geen antwoord. Even zoeken op Google en een andere bellen. Iets dichterbij. De keuze is hier erg dun. Gelukkig hier is plaats. Het blijkt een nogal luxe spul te zijn.

Hotel in Aalestrup

Nou ja, we hebben er vandaag hard voor moeten werken. We slapen in een hemelbed.

Hemelbed in Aalestrup

Terwijl ik dit verhaal schrijf hoor ik buiten een steeds harder roepen van een enorme groep roeken. Ze vliegen rond ons verblijf verzamelen om naar een nestplek te gaan.

Hiervan heb ik ook een filmpje geupload. Dus klik daar maar even naar toe.

Filmpje roeken (hierop klikken)
Eerst donker later af en toe zon, hard zw wind 5 a 6 Bft. 17 gr. 69 km.