Kloster- Hanstholm. 19 en 20 sept.

20 september 2020 - Hanstholm, Denemarken

Za. 19 sept.

Het is zwaar bewokt maar droog. We vertrekken 7.40 uur. We kunnen vandaag kort samen vatten als een hele zware dag met veel grind wegen en een aantal hele lange rechte stukken. Maar toch een mooie dag. We rijden al vanaf de B&B op los grind weg. Na een 8 km werd het een onverhard gras spoor. We hadden snel natte voeten van het gras. Dit pad werd een stuk verder  grind. Los grind net gestort. Hard werken en hobbelen.  Na 15 km. Komen we al moe op een asfalt weg. Voor even want we gaan het bos in. Ook hier een gravel pad, maar dit was een glijbaan vergeleken met het grind. Er volgt een lange 14 km rechte weg. Een soort dijk. We hebben een windje tegen dus een uur stampen. He, he, nu wordt het wat normaler. Langs en door duinen wel onverhard maar goed te doen. We rijden langs Trans waar het kerkje op een hoge klif vlak aan zee staat.

De kust bij Trans

Door de duinen naar de Bovbjerg vuurtoren.

Bovbjerg vuurtoren

Ook die staat hoog op de zand duinen. Wel 50 m boven de zee. Die overigens zijn best doet het land af te snoepen. Nu gaat de route wat landinwaarts. Wel is het nu klimmen voor ons. Denemarken is ook heuvelachtig. Boven zien we de zee, maar ook de groene landerijen. Zo rijden we langs de honderden weekeind huisjes naar de volgende rechte dijk. Maar dat is geen straf. Het is hier lekker luw, de zon komt door en de prachtige git zwate koeien kleuren het ruige landschap.

Bij Thybøron

We komen in Tyborøn waar we de veerboot op gaan. We zijn precies op tijd er was zelfs geen tijd een kaartje te kopen, dat kon ook op de boot bleek later. De Limfjorden wordt in 20 min overgestoken bij Agger. Hier moet er weer een kaarsrechte dijk van 8 km genomen worden. Een maar aan het eind zijn we er bijna. Nog 2 km de heuvel op naar het pension. Een simpel maar net verblijf. We maken ons avondmaal in de gemeenschappelijke keuken.

Zwakke nw wind 17gr zwaar bewolkt 1 uur zon 98 km.

Zon 20 sept.

We vertrekken wat later vandaag. De route naar Hanstholm is nog geen 60 km. Dus we hebben alle tijd. Het is bewolkt, maar dat zal veranderen. Tegen 11uur komt de zon door maar ook komt er wat wind. We rijden door het glooiende landschap. Tussen 2 meren door. Prachtige uitzichten. We slaan even af om de Lodbjerg vuurtoren te bezoeken.

Lodbjerg vuurtoren

Naast de vuurtoren ligt een grafheuvel van 5200 jaar oud. Nu rijden we het bos door. Langs een schietbaan, wat een klere herrie. Wel een mooi bos veel mos en heeeel veel paddestoelen.

Vliegenzwam Paddestoel

Ik neem de tijd om ze te bekijken en te fotograferen. Het bos inlopen durf ik niet, je hoort de kogels fluiten. Maar langs de weg is er zat te bekijken. Bij Norre  Vorupør stoppen en gaan in de zon op het strand onze broodjes eten.

Strand Nørre Vorupør

Een pracht plek. Vissersboten op het strand en prachtige duinen in de verte. We gaan verder door het nat. park Thy. In de verte zien en horen we de zee. Wij rijden over de heide, ook hier weer mooie paddenstoelen.  8 km lang is deze weg. Lekker zon en wind op de rug. Zo rijden we tegen 3 Hanstholm in en rijden we bijna recht tegen ons hostel aan. Harbour inn. De naam dekt de lading niet. Het is geen gezellige engelse pub, maar een schoenendoos met kamers, met uitzicht over het haven terein. Maar eerlijk is eerlijk de kamer is top. Half zes willen we wat eten, de 2 tentjes dichtbij zijn dicht. Op de fiets naar het dorp, weer dicht. Uiteindelijk een pizzeria in het winkelcentrum was open. Eetbaar naar niet geweldig. We zijn in elk geval op tijd weer boven op de klif om de zonsondergang te zien 19.31 uur.

Zonsondergang Hanstholm

En die was prachtig. Een groep Galloway runderen voor ons. Even heerlijk van genoten. Op de fiets, heuvel af. 5 min later weer terug bij ons verblijf. Al met al een heel afwisselende prachtige dag. Morgen is het weer wat verder. Het slaappplekje is al gereserveerd, in een soort jeugdherberg. Wel lekker makkelijk, zelf je maaltje regelen. Elke dag een vette hap is ook niet alles.

Zwakke w wind, meest zonnig, 18 gr. 62 km.

1. Lenie:
    21 september 2020
    Dat zijn pittige fietsdagen! Gelukkig worden ze beloond met een mooi landschap.
  2. Henk en Renske:
    21 september 2020
    Tjonge jonge die doe ik jullie toch niet na hoor!! Wat een super vakantie met super belevenissen. We genieten weer echt mee. Groetjes Renske en Henk
  3. Joke:
    Lieve Wil en Abe,
    Mooi om alle verhalen te lezen en de prachtige foto's te zien.
    Nog veel genietplezier samen!
    Groetjes Joke.