Deel 2 langs de 11 steden.

30 november 2022 - Bakhuizen, Nederland

30 nov. 78 km. 5 graden No wind.  Een heerlijke nacht gehad. We sliepen in een oude school, die nu als hostel dienst doet. Tegen 9 fietsen we de stad in. Het is bewolkt. In de stad wat rond gekeken.  Een gebouw trok onze aandacht.

Jugendstil gebouw Leeuwarden

Een apotheekm helemaal Jugendstil.  Prachtig. Ook nu nog steeds. Een apotheek.  Nu de stad uit. Net als altijd is dat voor ons een ramp. We worden dan allebei een een beetje  iebel van de drukte.  Maar ook nu komen we uit waar we willen. Langs de Zwette, het water dat we al kennen van de voorgaande 11 steden tochten met de kano en op de schaats. Nu buiten de stad is het nevelig.

Nevel langs de Zwette

De zon probeert wel erdoor te komen. Het is wel prachtig. Mooie lichtharpen in de lucht. Half 12 zijn we in Sneek. Tijd voor een hapje. Een frietje is lekker en warm.

Waterpoort Sneek

Langs de bekende waterpoort rijden we richting Ijlst. Hiervoor volgen we de Geeuw, het water tussen deze twee plaatsen. Ijlst is een heel klein stadje, maar wel mooi.

Ijlst, de Ee gracht

Vooral de Ee gracht met aan beide kanten de tuintjes van de bewoners is heel eigen. Ik probeer een plekje voor de nacht te vinden, net voorbij Sloten. Dat koste me 6 telefoontjes,  de een ziek de ander gesloten enz. Maar in Bakhuizen kunnen we terecht. Wel 20 km voorbij Sloten. Na onze boterhammen, die we op een mooi plekje hebben gegeten, rijden naar Sloten. Een lang recht stuk langs een provinciale weg. Maar ach na12 km zijn we er.

Gracht in Sloten

We duiken een lokaal kroegje in. Een kop koffie en thee is lekker warm. We zijn nu wel wat fris geworden. Het rond de 5 graden. Nu naar ons B&B. Door het schitterende Gaasterland. Licht heuvelig, mooie bossen.

Bos bij zonsondergang

Het is Genieten met een hoofdletter.  Onderweg zie ik opeens een groepje mooie paddestoelen staan, even stoppen voor een plaatje.

Kleverig koraalzwammetje

De B&B heeft geen mogelijkheid voor eten en in het dorp is verder niets. Gelukkig rijden we 4 km voor het dorp een restaurant voorbij. Aanvallen. Zo gaan we met een volle buik verder. Het is onder tussen hartstikke donker. Met licht op trappen we ons laatste stukje door het donker bos. Half 6 zijn we er. Ons kamertje is boven de garage, bij heel aardige mensen.

Morgen wellicht het laatste stuk.