In de kano 2 to 6 Nov.

12 november 2019 - Kariba, Zimbabwe

2 Nov. Kariba - Nyamomba.

Om half 8 staat Norman voor de deur. Hij de hoofd gids voor ons. Samen met Tinashe en Kenneth 2 asp. Gidsen gaan we eerst het rondje officieel doen. Daarvoor moeten we een eind rijden naar het kantoor van het Nat. Park. Hier moet worden betaald om de Zambezi op te gaan. Nog wat inkopen en op weg naar de rivier. We dalen heel stijl af in de jeep door de Kariba gorge tot vlak bij het water. Daar staan dragers klaar voor onze spullen. We hebben zo weinig dat ze het niet konden verdelen. Bij de rivier krijgen we een welkom van de nijlpaarden en een grote groep Maraboes. We varen de rivier op. Hier is hij niet zo breed maar wel stevig stromend.

Olifant komt drinken

Wil en ik zitten ieder voorin een kano. Tinashe vaart allen met een boot vol kampeer spullen en eten. FANTASTISCH om zo de rivier af te zakken. Ik voel me net Livingstone. Heel veel vogels. Een aantal visarenden. Groen rug reiger en nog heel veel meer. Genieten. Af en toe een nijlpaard. Maar volgens de gids zijn er in de kloof weinig, het is te diep en de stroming is te sterk. Ondertussen is het lunchtijd, we leggen de kanos aan bij een strandje zonder hippos (nijlpaarden) en met een schaduw boom. De jongens maken het eten klaar veel rauwkost en vlees tussen de broodjes. Het de gewoonte na de lunch een uurtje plat te gaan. De matrassen worden neergelegd en de middag dut kan beginnen. In de middag varen we verder de kloof uit. De wind is best hard geworden. Af en toe klotst er een golf naar binnen. Het maakt de tocht er niet minder mooi door. We komen nu in een wijd gebied. De rivier is zeker 200 m breed. Her en der zijn lokale bewoners aan het vissen. Ze moeten ook wel want het eten is in de winkels vrijwel onbetaalbaar voor ze. In de verte komt het eiland in beeld, (Nyamomba) waar we gaan overnachten.

De keuken

We laveren tussen wat stroomversnellingen en nijlpaarden door. De zon is bijna onder als we onze tent opzetten. Er wordt een lekker avondmaal gekookt. De waarschuwing voor de nacht. Als er olifanten komen, hou je stil en raak niet in paniek.

3 Nov. Rifa

5 uur stappen we de tent uit. Er wordt thee en biscuits geserveerd, je kent ze wel,  Maria kaakjes. Dan inpakken ondertussen genieten van de vele vogelgeluiden. Vandaag varen door een wijds gebied. Al voor de middag zien we Koedoes,  wrattenzwijnen, impala, waterbokken. Maar koeien en dode koeien. Ze sterven van uitputting. Door de droogte groeit er vrijwel geen gras meer. Aan de Zambiaanse oever zien we veel mensen, ze doen de was en wassen zichzelf. Het is zondag dus de schooluniformpjes moeten er morgen weer tip top uitzien, want de mensen zijn wel trots. We gaan om 11 uur naar de kant, middag pauze. Het wordt veel warmer dan gisteren. Dik over 35 graden. We eten de lunch, doen een dutje onder de boom. Hier zien we weer veel nieuwe vogels,  de lijst groei gestadig.

Visarend

In het water ligt een nijlpaard en een krokodil. Zo lummelen we tot 3 uur. Eenmaal weer in de boot varen we vlak langs de oever verder. Hier kan het, meestal liggen de nijlpaarden langs de kant maar hier is het te diep. Zo hebben we goed zicht op heel veel mooie vogels. We ons som heel stil langs drijven om zo vlak bij te komen.

Bijeneters

Net na 5 bereiken we ons slaap eiland. Net op tijd om voor het donker een duik in de rivier te nemen.

Vanaf een afstandje kijken de hippos  toe. Wel lekker een frisse duik. Nu nog rap tent bouwen en het is donker. Kenneth en Tinashe maken het eten klaar. Wat we ons even later onder het maanlicht laten smaken.wel raar als je omhoog kijkt. Er is aan de hele hemel niets herkenbaar. Geen grote of kleine beer o.i.d. Maar ook geen vliegtuigen met strepen achter zich aan. Stilte. Af en toe een brul van een nijlpaard of een leeuw. Aan de overkant staan een paar olifanten die wat geluid maken. Verder vogels en krekels. Ongelooflijk wat een rust.

Wel vannacht visite op het eiland. Een olifant is even komen kijken. Maar heeft verder geen probleem gemaakt.

4 Nov. Rifa - Kakomo

We vertrekken wat later. Over 8 km komen we bij Chirundu een plaats waar een grote brug over de rivier is.

De bruggen bij Chirundu

Daar komen er ook 2 nieuwe gasten bij en die zijn er pas tegen 12 uur. We hebben dus alle tijd. We gaan nu samen in een boot dat is voor ons lekkerder varen. De gidsen vinden dat we goed genoeg kunnen varen, vandaar. Zo zien we buffels, Koedoes, antilopen, een olifant en bovenal een hele grote kolonie roodborstbijeneters

Rood borst bijeneters

die hun best in de oever van de rivier graven. Een prachtig gekleurde vogel. Nu zitten we op de wal en wachten we op de 2 nieuwelingen. Ruim op tijd komt de auto voorrijden met een extra kano en 2 Denen broer en zus Luv en Ask. Ondertussen wordt de lunch klaargemaakt. Om half 12 varen we weer. We komen langs een andere kolonie bijeneters.  In deze buurt zijn wat lodges voor vissers. Helaas worden die met snelle motorboten vervoerd. Een rot herrie en stank. Op een zandbank staat een Goliath reiger. We stoppen even voor een mooi plaatje. Ook van de nijlpaarden die naast de zandbank in de rivier liggen. Nog wat mooie libellen.

Vuurrode libel

Als we ons Eiland zien liggen, zien we ook dat het bezet is. En wel door een aantal olifanten. We bouwen toch daar onze tenten. Als we even later een bad nemen in de rivier zie ik 2 van hen in de avondzon de rivier oversteken richting Zambia.

Olifanten steken de Zambezi over

Daar liggen de bananen plantages en olifanten zijn er gek op. Als we weer bij de tent zijn zien we een andere groep van 11 olifanten. Ze eten aan het riet, verder hebben we er geen last van.

Olifanten bij ons kamp Olifanten bij het kamp

Nog een poosje gekletst na het eten. De maan is zo sterk dat we alles goed kunnen zien. Dat zal alleen maar sterker worden want het is nu eerste kwartier.

Welterusten

5 Nov.  Kakoma -Vundu

Om 5 uur op, het wordt een hele lange dag. Half 7 lagen we op de Zambezi. Na een km zijn we weer aan wal gegaan. De wind is zo sterk dat het niet verder ging. We wachten poosje, de ontbijt tafel wordt klaargemaakt. Uiteindelijk gaan toch verder. Het is dansen op de golven wind 4 a 5. Af en toe een golf in de boot, maar het gaat goed.  Norman de gids spot enkele Zeboes we laten ons erheen blazen. Ik had al gezien dat er ook een aantal gieren zijn geland. Als ik uit de boot stap zie ik er een 20 zitten maar ook 2 Maraboes.

Gieren wachten op het maal

Een buffel zit vast in de modder, de gieren zitten er bij om op hun maal te wachten. De natuur kan ook erg hard zijn. Verder lopen her wratten zwijnen en nog heel veel meer vogels. Heel indrukwekkend. We varen verder  hard werkend tegen wind in. De middag lunch wordt opgebouwd onder de sausagetree (worstenboom) . We komen er daar ook achter dat onze boeken, waaronder mijn vogelboek kletsnat zijn geworden. Balen. Ik weet gelukkig alle blaadjes los te krijgen en de hete middag wind droogt het snel. Het leesboek van Wil is echter overleden. In de middag blijft het ook hard waaien. Hard werken in de boot. We treffen langs het water geregeld wild aan. Olifanten, bosbok, impala,  Koedoes enz. Opeens worden we opgeschrikt door een nijlpaard die vlak voor onze kano zijn kop boven water steekt. We gaan gelijk naar de oever, om zo zijn territorium te omzeilen. Het kampeer eiland blijkt bezet, dus varen we verder. Alleen kruisen we een ondiepte waar de boten vastlopen.

Kano over de zandbank slepen

Uitgestapt slepen we ze door het kleine water laagje. Nu nog een kleine km. Die we op hoge snelheid varen, voordat de nijlpaarden onze weg versperren. Onze tenten staan nu op een eiland dat vlak tegen de Zinbabwaanse kant ligt. De kans bestaat dat er vannacht van alles op visite komt. Olifanten, nijlpaarden, zelfs een leeuw is mogelijk. We mogen dus niet ver van de tent, max 5 m, in de tent zijn we veilig volgens de gids.

1. Henk en Renske:
    12 november 2019
    Wat een verhaal, wat een belevenis! Jullie durven wel zeg.
  2. Lenie:
    12 november 2019
    Wat een avontuur! Dit is wel een heel bijzondere reis!
  3. Pauline:
    12 november 2019
    Ongelooflijk zeg! Wat een mooi en bijzonder avontuur. Gelukkig zijn jullie weer veilig terug van de kanotocht, want t was ook best spannend zo te lezen!
  4. Els kwink:
    Wat een avontuur,prachtig