Vietre del Mare - Avelino vv. Napels Bologna

18 april 2019 - Napels, Italië

Viete del Mare - Napels 20 gr. Half bew. 48 km

We worden wakker met de opgaande zon in ons gezicht.

Zonsopgang bij Salerno 1 Zonsopgang bij Salerno 2

Op zee onder ons balkon zijn de vissers al bezig.

Visser in ochtend licht

Na een over de top ontbijt, 25 soorten koeken, diverse croisantjes, end. Kiezen wij voor broodjes met worst en kaas en yoghurt met vruchten. We rijden 8,15 weg. Al rap zitten we in Salerno in het veel te drukke verkeer. We gaan onze eigen route, over de stoep fietsen we een heel stuk veiliger de stad in. Daarna pakken we de route weer op. Fietsen naar het noorden de stad uit richting Avelino. Het blijkt ook hier erg druk. Ook is het klimmen geblazen, de hele ochtend. Zelf het laatste stukje tot de top is het lopen 25% is echt te stijl.

Stijl klimmen

Dan dalen we heel stijl af. Bij Avelino, zijn we het wel eens. Deze weg zo naar Bari is voor ons te gek. We besluiten naar Napels te gaan. Eerst nog op de fiets, maar als we 500m op een snelweg hebben gereden slaan we snel af. Richting station. We gaan wel per trein om te overleven. Echter er rijdt maar 1 trein per dag naar Napels. Morgen 6.18 uur. Met wat hulp van vriendelijke voorbijgangers kunnen we met de luxe bus. Fietsen onderin en wij voorin met uitzicht. Een kaartje van 2,50 pp. En gaan. Niet naar Napels maar Salerno. Daar vandaan met de trein en tegen 6 uur staan we in Napels. In de trein een appartementje geregeld vlak bij het station. Op het station kaartjes gekocht voor morgen. Napels - Bologna. Daar blijven we 2 nachten. Ook de slaapplek hebben we al. Bij dezelfde B&B als 2 weken terug. Morgen vroeg op de trein van 8.20 naar Rome.

Napels - Bologna 17 april 20 gr half bew.

Jawel we zijn op tijd klaar. Zo stappen we in de trein. 3 uur naar Rome. De man die ons gister kaartjes verkocht. Gaf aan dat we 11,20 kondrn verttekken. Maar dan kwanen we heel laat aan. Na wat gegochel met de trein app van tranitali vond ik toen die van 8.20 uur. Alleen hietin zat geen ophanghaak voor de fietsen. Die mochten we in een hoekje zetten achter in de trein. In Rome 1,5 uur wachten. Mooi tijd voor een pizza. 13.00 uur vertok de trein richting Florance. We moesten wel een halve km lopen naar het juiste perron. Halverwege Florance nog een overstap van 6 min. Maar op het zelfde perron. Wel van helemaal voor naar helemaal achterin de trein. Net op tijd. De deur sluit achter onze gat. Nu nog 2 uur tot Florance. Daar hebben we genoeg tijd voor de overstap, volgens de app. Het zit er op om 7 uur zijn we in Bologna. Een kort ritje naar de B&B en lekker pitten. Zo,n dag treinen is vermoeiender dan fietsen.

18 apr. 20 gr zonnig. 10 km.

We zijn lui vanmorgen. Pas half 10 rijden we naar de stad. Doir wat kleine straatjes komen op piazza San Domenica met de gelijknamige kerk.

St. Domenico Bologna St Domenico Bologna

Hier lopen we even binnen. Aan de gevel konden we al zien dat dit een romaanse kerk is. Inderdaad van binnen een plaatje. Prachtig oud metselwerk ramen van lichtdoorlatend marmer. Mooie fresco,s genieten.   We blijven er wel 2 uur. Daarna naar Piazza Maggiore, hieromheen staan rond om mooie gebouwen en uiteraard de basiliek. Maar die is weer protserig. Die oude kerkjes zijn voor ons mooier en stiller. Ook bekijken we de torens waarvan er een veel schever staat dan die in Pisa.

Scheve torens Bolgna Asinelli toren met maan

We fietsen nog wat door kleine straatjes de oude joodse wijk. Nu terug naar ons verblijf. Potje koken. Vanavond geen restaurant maar eigen kost. Morgen verder naar het noorden de Po vlakte op.

Klik op de foto,s om ze groot te bekijken.

1. Sytske:
    18 april 2019
    En dan zomaar ineens weer richting Noorden!! Goed te lezen en veel plezier verder. Tot snel xx
  2. Lenie:
    18 april 2019
    Wat hebben jullie weer veel gezien!
    Super leuk om zo mee te kunnen kijken.
  3. Alida Van Rijn:
    20 april 2019
    Schitterende reis weer, genieten, vrolijk Pasen overigens. Merk je daar nog iets van in Italië?