Skagen DK - Kristiansand N.

4 september 2022 - Kristiansand, Noorwegen

Zoals ik gisteren al schreef, zijn we tegen zonsondergang met onze buurvrouw Ursula naar de verzande kerk gefietst. Daar op een bankje een kop koffie en wachten tot het echt donker werd. Jawel tegen half 10 was het helemaal donker. Boven ons de sterrenhemel met de melkweg. Een prachtig gezicht dat in ons licht vervuilde Holland zelden te zien is. Het noorderlicht, tja, de kans was 6%  met enige fantasie zag je een groene gloed.

Noorderlicht??

Maar ach, het was zowiezo mooi. Om half 11 fietsten we terug. In het letterlijk pikke donker. Vanmorgen, zondag, zijn we om 6 uur uit de veren. We gaan naar Hirtshals. Dat is maar 52 km. Als het lukt, willen we de ferry naar Noorwegen halen. Die vertrek 12.15 uur en je moet een uur voor vertrek aanwezig zijn. Zeker wij. We moeten ook nog een kaartje kopen. We rijden 7 uur weg. Het eerste stuk door het bos. Een ree stond me op 5 m aan te kijken. Toen over de bloeiende heide. Bij Hulsig gaan we westwaarts.  Ook beginnen hier de gravel paden, die we vandaag veel zullen rijden. Dat gaat nu zwaar omdat de regen van vannacht ze wat zompig heeft gemaakt.  Op 15 km passeren we Rådberg Mile, een duin dat 15m per jaar naar het oosten schuift.

Rabjerg Mile

Je zal er maar voor wonen.

Østerklit stochmuhle

We hebben er goed de vaart in op deze mooie rit. 10,45 uur waren we in Hirtshals. 11 uur hadden we kaartjes en mochten we vooraan in rij 13 opstellen.

Bij de ferry

Een half uurtje later mochten we als enige fietsers de boot op. We staan helemaal vooraan. We vertrekken exact op tijd. We hebben een bankje op het bovendek in de zon en uit de wind. Wil kletst de hele vaart met een vrouw die alleen onderweg is naar familie in Noorwegen.  Ik maak mijn camera schoon en maak een praatje met een stel dat naast me zit.

Vuurtoren bij Kristiansand

Aangekomen in Kristiansand zoeken we de VVV maar die zijn net dicht. Op Google vind ik een hotel. Daar aangekomen was de deur op slot.  Via een intercom melden ze dat we 10 min. moeten wachten. Na een half uur nog niets. We stappen op en rijden naar de volgende. Daar zijn we welkom. We gaan in de haven wat eten. Wil wil vis eten. Ik  eet wel wat anders. Nu zitten we op ons bed de verhaaltjes te schrijven. Morgen richting Oslo.

1. Ursula Sieg:
    4 september 2022
    It worked for you! Have a nice trip. I stayed at this white house on your second picture last week cause it's a shelter on the north sea trail. One of the best. All the best. Ursula
  2. Rik Vierstraete:
    5 september 2022
    Het ziet er prachtig uit